Varsótól a Balti-tengerig kétszázzal

iho/vasút   ·   2021.04.29. 15:00
varso-gdynia

Háromszázötven kilométeren épült ki a kettes szintű ETCS Lengyelországban, lehetővé téve az emelt sebességű közlekedést a főváros és Gdynia között.

A Lengyelország közepéből az északi országrészbe vezető, E65 jelű vasúti folyosón az Alstom, a Thales és a Nokia közös konzorciuma a PKP Polskie Linie Kolejowe megbízásából építette ki az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszer (ERTMS) részét képző Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS)  kettes szintjének jelző- és biztosítóberendezéseit. Az Alstom és a Thales Polska az ERTMS és az ETCS megtervezéséért, valamint telepítéséért felelt, a finn cég pedig a vasúti telekommunikációs rendszert (GSM-R) szállította – jelenti a Railway Gazette. A korszerűsítést az Infrastruktúra és Környezet Operatív Programon (POIiŚ) keresztül finanszírozták.

A lengyel vasút történelmének egyik legnagyobb és legösszetettebb beruházásának részeként nemcsak a nyílt vonalakon nőtt kétszáz kilométer per órára a pályasebesség, hanem 35 állomás rendszereit is korszerűsítették a legmodernebb technológiával. A fejlesztésnek köszönhetően jelentősen javul a biztonság, az utaskomfort, továbbá a rövidebb menetidővel nő a kapacitás is. A lengyel nemzeti közlekedésbiztonsági hatóság először engedélyezte a kétszázas tempó ERTMS/ETCS melletti használatát. Az E65-ös folyosó fejlesztéséből a teljes transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) is profitál, mind gazdasági, mind pedig társadalmi szinten.

Varsó és Gdansk, továbbá a közeli Gdynia között, összesen 350 kilométeren vált kétszázzal használhatóvá a vasúti pálya (térkép forrása: Wikipedia)

A projekt során korszerűsítettek nyolc integrált irányítótermet, távoli forgalomirányító rendszereket és kulcsrakész szolgáltatásokat hoztak létre a diszpécserközpontoknak, valamint integrált utastájékoztató rendszereket és kamerás megfigyelőrendszereket (CCTV) is telepítettek.

Az E65-ös vasúti folyosó részét képző, 9-es számú Varsó–Gdańsk vasúti fővonalat eredetileg 1852 és 1877 között hozták létre. A 324 kilométer hosszú, 1969 és 1985 között szakaszosan villamosított, mára végig kétvágányú pálya 2006 és 2015 között épült át százhatvan kilométer per órás sebességgel használhatóvá körülbelül tízmilliárd zlotyért (jelenlegi árfolyamon közel 800 milliárd forint), előtte nyolcvan és százhúsz közötti tempóval haladhattak rajta a vonatok. A PKP Polskie Linie Kolejowe tavaly januárban hajtott végre először a vonalon kétszázas tempójú futópróbát a járműflotta zászlóshajójának számító, nagysebességű Pendolino motorvonatok egyikével, melyet az Alstom egy speciális ERTMS/ETCS rendszerével láttak el. Jelen fejlesztés pedig újabb jelentős lépés a még gyorsabb vasúti szolgáltatás felé – számol be a Railway Pro.

(Nyitókép forrása: Railway Technology)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Smart City Mobilitás

Elindult a FAIRTIQ mobiljegy rendszer Csehországban

Ekés András   ·   2024.06.20. 08:50

A csehországi Zlín autóbusz-állomására sorra érkeznek a helyközi buszok, oldalukon hirdetik a legegyszerűbb közösségi közlekedési utazás lehetőségét, a FAIRTIQ alkalmazást. A svájci mobil jegyrendszer app első, kelet-közép-európai, élesben működő projektje a napokban startolt el a közel hatszázezres régióban (Zlíni kerület, azaz csehül: Zlínský kraj), ahol immár akadálytalanul használható a minden hardvert és infrastruktúrát nélkülöző mobilalkalmazás.