Végig négysávossá vált a 21-es főút

MTI   ·   2019.09.25. 15:00
400px_21esut_uj

A 21-es főút két új – Tar és Mátraverebély közötti, valamint egy Bátonyterenyét érintő –, kétszer két sávos szakaszát adták Nógrád megyében szerdán, amelyek révén befejeződött az M3-as autópálya és Salgótarján közötti kétszer két sávos, ötvenkét kilométeres út kiépítése.

Az M3-astól Salgótarjánig négysávossá vált a 21-es főút (fotók: Komka Péter/MTI)

Az országos közúthálózat műszaki állapota alapvetően befolyásolja az érintett térségek gazdasági versenyképességét, a helyiek életlehetőségeit, ezért a kormány mintegy ötezer milliárd forintot fordít 2024-ig közúti és vasúti fejlesztések előkészítésére és kivitelezésére. Ennek keretében az útprogram költségvetése 3200 milliárd forint, melyből 1800 milliárd forintot a hazai költségvetés fedez, a fennmaradó pénzt adják az uniós támogatások. 2016 és 2024 között a magas szolgáltatási színvonalú közúthálózat mintegy ezer kilométerrel bővül. A kormány stratégiai célja, hogy 2030-ra Magyarország bármelyik pontjáról harminc percen belül elérhető legyen egy négysávos út.

A 21-es főút története 1957-ben kezdődött, akkor alakították ki a ma ismert nyomvonalat. A mostani bővítés legalább akkora hatással lesz a térség fejlődésére, mint akkoriban az új út megépítése. Az M3-as autópálya és a Salgótarján közötti ötvenkét kilométer kétszer két sávos út kiépítésére még 1999-ben készült el a terv, majd 2000-ben megkezdődött a négysávosítás Salgótarján irányából, az ipari parkig tartó három kilométer kiépítésével. Kisebb-nagyobb szünetekkel rövidebb szakaszok készültek 2003 és 2011 között Nógrád és Heves megyében.

Az ötvenkét kilométeres szakasz fejlesztése tizenkilenc év alatt valósult meg

A hiányzó ütemek elhúzódtak, az újabb három szakaszt 2015 és 2018 között adták át. A legújabban elkészült két szakasz összesen 11,3 kilométer hosszú, nettó 19,4 milliárd forintból épült meg a Swietelsky Magyarország Kft., a He-Do Kft. és a KM Építő Kft. konzorciumának kivitelezésében, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában. Az útépítésnél több környezettudatos megoldást is alkalmaztak, például újrahasznosították a régi pályaszerkezet beton alaprétegét, a külterületi szakaszokon a teljes hosszon vadvédő kerítést építettek ki, ami a környezeti érdekek mellett a közlekedésbiztonságot is szolgálja.

A 21-es főút az utóbbi évtizedek legfontosabb beruházása a térségben, segíti, hogy megerősödjenek a települések, és Kelet-Nógrád gazdasági teljesítménye közelebb kerüljön az országos átlaghoz.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek