Végre! A BuBi-saga véget ér!

Bánhidi Emese   ·   2014.09.07. 18:45
bubi2cim

Először éppen két éve, 2012 októberében adtuk hírül: indul a BuBi. Ugyanis akkor szavazták meg a fővárosi képviselők az éves üzemeltetési díját. Az akkori számítások szerint még évi 250 millió forintba került volna a rendszer üzemeltetése. Az ütemterv szerint 2012 novemberben kezdődött volna a közbeszerezési eljárás, míg az úgynevezett dokkolóállomásokat 2013 júliusában kezdték volna kiépíteni.

(fotók: Arnold Balázs)

2013 februárjában kiírták a közbeszerzést. Majd júliusban kihirdették a nyertest, a T-Systems Magyarországot. A cég nettó 899 millió forintos ajánlatot tett. Egyik alvállalkozója a magyar kerékpárgyártó Schwinn Csepel, a másik a rendszerintegrációval foglalkozó német Next Bike, amely a varsói bérbringarendszer kiépítésében is részt vett. Az eredményt rögtön megtámadta a rivális Eurobus-Invest. A T-Systems Magyarország azt vállalta, hogy 899 millió forint plusz áfáért építi ki a rendszert, míg ellenfele 937,5 millióért vállalta ugyanezt. A T-Systems plusz pontot kapott azért is, mert műholdas nyomkövetőt szerelnek a kerékpárokba.

2013 augusztusában megkötötte a szerződést a BKK, az informatikai rendszert szállító T-Systems és a bicikliket adó Csepel Kerékpárgyártó Zrt., és bejelentették, hogy 2014 tavaszán elindulhat a budapesti biciklis rendszer. A nyertes cégek feladata a rendszer kiépítése mellett annak üzemeltetése is lesz az átadást követő öt évben. A már 2012-ben jóváhagyott hálózat Budapest belső területeit fedi le, átlagosan 3-500 méterenként elhelyezett gyűjtőállomásokkal.

(fotó: Márványi Péter)

Ezt síri csend követte, majd kezdődtek a problémák. Kiderült, hogy a közbringarendszer szép zöld, de csak magyarul tud.

(Fotó: Vörös Attila)

A tavaszi indulásra való készülődés jegyében az MTI ellátogatott a Csepel Kerékpárgyártó és Forgalmazó Zrt. gyárába, és színes képriport tudatta a budapestiekkel: világszenzáció készül a magyar fővárosban.

(fotó: MTI/Máthé Zoltán)

Viszont a világszenzáció már csak azért sem igaz, mert kiderítettük: Brüsszelben is a Csepel által gyártott kerékpárokat használják. Körülnéztünk hát a világban, és további érdekességeket találtunk: nem is olyan olcsó a budapesti BuBi.

De vissza a fővárosba: 2014 márciusában elkezdték építeni az első dokkolókat. És nagyjából ekkor hívták meg az újságírókat, hogy kipróbálják a zöld bringákat. Később kipróbálhatta a nagyközönség is. A teszt során persze sok „egyéb hiba” is volt a rendszerben. Többek között az, hogy a tesztelőknek nem volt szabad kritizálniuk a BKK-t. És elkezdődtek a gondok a szerződéssel is. Kiderült, a főváros napi 1 millió 800 ezer forintra kötbérezheti a tendernyertes céget. Ám gyorsan fény derült arra is, hogy május közepén a T-Systems kötbérezése elérte a maximális összeget, így az után már nem lehet tovább büntetni a céget, szerződést kell bontani.

(fotók: Arnold Balázs)

Hogy a kötbérrel mi lett, nem lehet tudni. De négy nappal „robbant az újabb bomba”: ezeregyszáz kerékpáron kell végrehajtani gumicserét, ez összesen tízmillió forintba kerül, amit a vállalkozó cég fizet. A budapesti bérbringák tömör kerekét egy másik fajta, jóval könnyebb tömör gumira cserélik – ezt maga Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató jelentette be az után, hogy az Index Kerékagy blogja megírta: gondok vannak a gumikkal, és nem jó, hogy nem felfújhatóra akarják cserélni a mostaniakat.

Három nappal ezelőtt pedig az is felmerült, hogy szoftverhibás a bankkártyás fizetési rendszer is. Hogy a kerékcsere, illetve a szoftverjavítás megtörtént-e négy nap alatt, azt megintcsak nem tudni. Mindenesetre, ha az égiek és a BKK is úgy akarja, akkor hétfőn, azaz szeptember 8-án bárki felpattanhat a zöld biciklikre.

Feltéve, ha fizet, és nem is keveset. De vannak kedvezmények is – év végéig.

(fotók: MTI/Máthé Zoltán)

December 31-éig használható, kedvezményes 3000 forintos MOL BuBi Start bérletet válthatnak azok, akik ismerkedni szeretnének Budapest új közbringa-rendszerével. A MOL BuBi Start bérletből 1500 forint felhasználható a félórás ingyenes használaton túl fizetendő díjakra.

Indulási kedvezményként a beindulást követő első időszakban (visszavonásig) az éves bérletet 18 ezer 900 forint helyett 12 ezer forintért (5000 forint felhasználható kerettel), a féléves bérletet pedig 12 ezer 500 forint helyett 8000 forintért (3000 forint felhasználható kerettel) vásárolhatják meg azok, akik hosszabb ideig és/vagy rendszeresen szeretnék használni a MOL BuBit.

Állandó kedvezményként az éves közösségi közlekedési BKK-bérlettel rendelkezőknek ötven százalékos kedvezményt adnak az éves MOL BuBi bérlet árából. Szintén állandó kedvezmény, hogy a vásárlás napján érvényes tömegközlekedési szemeszterbérlettel rendelkező köz- és felsőoktatásban tanulók a féléves MOL BuBi bérletet húsz százalék kedvezménnyel vásárolhatják meg. Az indulási kedvezmények időszakában az ötven, illetve húsz százalékos kedvezmény a csökkentett éves, illetve féléves bérletárból adják.

A fenti bérletek a BKK ügyfélközpontjaiban válthatók meg (Deák Ferenc tér M, Kelenföld vasútállomás M, Keleti pályaudvar M, BKK központi ügyfélszolgálat Rumbach Sebestyén utca). A BKK azt javasolja, hogy bérlet váltásához – a várakozás elkerülése érdekében – a molbubi.bkk.hu webcímen előzetesen regisztráljon mindenki. Ugyanitt minden információ megtalálható a BuBiról.

Szóval: BuBira fel!

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.