Végre! Bemutatkozott a C919-es!

iho   ·   2015.11.02. 16:15
cim

A 737-es és A320-as gépcsaládok kategóriájába készülő kéthajtóműves a gyártó COMAC elegáns fehér-kék-zöld festésében jelent meg az iparági meghívottak, politikusok – köztük a kínai alelnök – valamint újságírók mintegy ötezer fős gyülekezete előtt a sanghaji Pudong International repülőtéren lévő új gyártóbázison.

A gép gyári száma 101-es, a hajtóműve a francia–amerikai CFM International 737-eseken és a 320-asokon használt CFM-56-osának továbbfejlesztett Leap-1C változata. A COMAC ugyanakkor szeretné néhány éven belül kínai fejlesztésű és gyártású hajtóművekkel felváltani a gépen a mostani nyugatiakat.

(fotók: wcarn.com)

A prototípus elkészülte azt jelenti, Kína az új konstrukcióval megvalósította végre régen deklarált célját, és valóban belép a globális utasszállító piacra, annak az európai és amerikai gyártók által dominált, de a legtöbb gép eladásval kecsegtető szegmensére. Igaz, a jelenleg megrendelt illetve szándéknyilatkozatban lekötött több mint ötszáz példány egyelőre kínai – maximum ázsiai – légitársaságok és lízingcégek igénye a típusra.

Korábban szó volt arról, hogy a Ryanair támogatja a fejlesztést, és nagy mennyiségben vásárol a gépből, de a későbbiekben ez a terv inkább a Boeing és az Airbus elleni zsarolási akciónak mutatkozott, a mostani rendelési-opciós listán az európai diszkont nem szerepel.

A fejlesztés eléggé elhúzódott a program 2008-as indítása óta, a kigördülés viszont azt jelenti, most már valóban megindulhatnak a földi próbák, és reális a most a jövő év első félévére tervezett első repülés is, bár az ünnepségen a COMAC elnöke, talán tudatosan óvatosan, csak 2016-ot említett a szűzfelszállás dátumaként, és nem emelte ki az első félévet.

A gép méretei erősen hasonlítanak az A320-aséra, ami azt jelenti, az európai típushoz használt konténereket a kínai vetélytárs kiszolgálásakor is alkalmazhatják. A standard kivitel hatótávolsága négyezer kilométernél valamivel több, de tervezik az ER (Extended Range) változatot, amely 5555 kilométeres vonalakra is alkalmas lesz.

Az alkalmazott anyagok tekintetében a végleges konstrukció nem nagyon vált forradalmivá, a szerkezet 8,8 százaléka új aluötvözetekből, tizenkét százaléka kompozitokból épül. A korábbi nagy ívű tervekről, a legalább ötven százalékos kompozit-alkalmazásról azért mondtak le, mert ez még inkább elnyújtotta volna a fejlesztést.

A tesztprogramot összesen nyolc géppel hajtják majd végre, közülük kettő a földi próbákra készül.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek