Világrekord a pólusok fölött!

iho   ·   2019.07.13. 15:00
cim

Érkezés az űrközpont repülőterére, az előtérben egy Super Guppy farokrésze (fotók: Facebook, Flightglobal)

Felszállás majd érkezés a Kennedy Űrközpont repülőterén: már ez is szép szimbolika, nem sokkal az Apollo-11 repülésének ötvenedik évfordulója előtt, nem beszélve arról, hogy Magellán 500 éve, 1519 szeptemberében indult öthajós kötelékével a Föld első körbehajózására. Floridától Floridáig negyvenezernél több kilométer, három rövid tankolással, a One More Orbit nevű vállalkozás ezzel sikeresen megjavította a két pólust érintő földkörüli repülés eddigi világrekordját, amit 2008-ban egy svájci csapat állított fel egy Bombardier Global Expresszel, 822 kilométeres átlagos óránkénti földfeletti sebességgel, a Gulfstream most 861 kilométeres átlagot teljesített, 52,5 óra helyett 46 óra 39 perc alatt.

A Gulfstream G650ER a Qatar Airways üzleti repülő ágazata, a Qatar Executive gépe volt (érkezésre megjelent  a légitársaság-csoport szintén globálisan ismert és respektált főnöke, Akbar Al Baker is). A nyolcfőnyi nemzetközi személyzet ugyancsak jeles repülőemberekből állt össze, Terry Virts például valaha parancsnoka volt a Nemzetközi Űrállomásnak, mellette a startkor Hamish Harding brit kapitány tevékenykedett.

Az északi pólus átrepülése után a gép először Kazahsztánban, Asztanában szállt le, itt csatlakozott a csapathoz az orosz űrhajózás egyik legismertebb figurája, Gyennagyij Padalka. Rajtuk kívül egy dán és egy ukrán négycsíkos repülte a gépet, a fedélzeten egy lengyel légiutaskísérő hölgy is dolgozott, a repülés folyamán egy földi központból figyelték a paramétereket.

Az asztanai stop után az Indiai-óceánon fekvő Mauritius szigetén történt a következő tankolás, majd a déli pólus átrepülését követően Chilében volt a gépnek még egy leszállása, Punta Arenas repülőterén, ezek a szünetek átlag fél óráig tartottak.

Az ultranagy hatótávolságú üzleti gépek közül a G650 a leggyorsabb, 13 ezer 900 kilométert képes megtenni Mach 0.85-ös utazósebességgel, amit megfelelő körülmények között 0.925-re növelhet, és rövidebb (értsd 13 ezer kilométer körüli) távon tartható a Mach 0.90-es utazó is. Az utazómagasság maximum 51 ezer láb, a hajtóművek: Rolls-Royce BR725 A1-12-esek, A legutóbbi rekordja a típusnak a Szingapúr és az arizonai Tucson közötti repülés volt, 15 ezer 518(!) kilométer leszállás nélkül.

A fém törzzsel de sok kompozit-részegységgel épült G650ER kabinja meglehetősen tágas, a szélessége 2,59 méter, a magassága 1,96 a fedélzeten kabinelrendezéstől függően 11–18 utas repülhet vele kényelmesen. A „sima” és az ER-változatokból a prototípus 2009 novemberi első felszállása óta eddig több, mint 350 példány készült.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek