Villamosítás után ČD helyett Arriva a cseheknél

iho/vasút   ·   2016.06.21. 16:15
400px_arriva_morava

A rövidke, mindössze tizenkilenc kilométeres vonal három kilovoltos egyenárammal történő villamosítása még 2015 novemberében fejeződött be. A 377 millió cseh koronába kerülő projekt költségeinek jó részét uniós forrásokból finanszírozták. A fejlesztéssel a vonal közvetlen részévé vált a cseh villamos vontatású hálózatnak, mivel a nemzeti infrastruktúrakezelő SŽDC már 2010-ben kiépítette a drótot a Prága–Ostrava fővonalon található Zábřeh na Moravě-tól Šumperkig – számol be az International Railway Journal.

A viszonylaton június tizenharmadikától a Morvaországban két vonalon – a Šumperk–Kouty nad Desnou mellett a Šumperk–Sobotin viszonylaton –, összesen huszonkét kilométeren szolgáltató Železnice Desná (ŽD) magánvasút mellett már az Arriva Morava szolgáltatásait is igénybe lehet venni. Az új vasúttársaság öt járatpárt közlekedtet minden nap, melyek egy, a RegioJettől bérelt, de már az Arriva színeit viselő 162-es sorozatú mozdonyból, valamint két, az anyacég DB-től kölcsönvett és a DYKO Kolín által felújított, Bimdz-sorozatú IC-kocsiból állnak. Természetesen a ŽD járatait továbbra is használni lehet; a társaság összesen négy 810-es és 814.200-as motorkocsit pendliztet nap mint nap.

A vonal villamosítása után az Arriva Morava lépett be a Šumperk–Kouty nad Desnou viszonylatra, a nemzeti vasút ČD decembertől veheti át a villamos üzemű szolgáltatást (fotó: ŽD)

A néhány helyi hatóság összefogásával létrejövő ŽD 1997-ben vette magánkézbe a regionális vonalat, miután az államvasút ČD egy árvizet követően lemondott a pálya helyrehozataláról. A szolgáltatási jogot 2002 októberében, szerződéssel vette át a Veolia Transport Morava, melyet 2013 májusában a DB-tulajdonú Arriva vásárolt fel.

Az eredeti tervek szerint a villamosítást követően a ČD 640-es sorozatú, Škoda RegioPanter villamos motorvonatai közlekedtek volna a vonalon egy tíz évre szóló, közvetlenül odaítélt szerződés alapján, azonban sem a járatmennyiségről, sem pedig a finanszírozásról nem sikerült megállapodni a határidő előtt. A cseh nemzeti vasúttársaság várhatóan az idei, december tizenegyedikén esedékes menetrendváltással jelenhet meg a vonalon – adja hírül a Railway Gazette.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek