Vízreszállás a Balatonon is!
Az Aeroexpress Cessna 206-osa erősebb szélben is szép startokat és landolásokat mutatott be a Keszthelyi-öbölben, szerdán Lellénél repül az amfíbia.
Amikor februárban hírt adhattunk a sok évtizede először történt dunai leszállásról, már akkor is a Balaton járt a fejünkben... „Megkezdődhetnek a további egyeztetések, hogy végül a HA-SEA megkapja majd a lehetőséget arra, hogy az ország más tájain, vadregényes vizein és vizei fölött is repüljön” – természetesen a magyar tenger lenne a képességnek és a történelmi hagyománynak is megfelelő terep a találóan HA-SEA lajstromjelet viselő Cessna 206-os amfíbiának.
Amint az Aeroexpress keddi közleménye is emlékeztet rá, először az első világháború idején az olasz frontra induló (Lohner) repülőcsónakok végeztek Keszthelynél közbülső leszállást, majd 1923 nyarán beindultak a Budapest-Bécs és Budapest-Balaton közötti hidroplános taxirepülések is (Junkers F-13-asokkal). A Gellért-térnél létesített hidroplán-kikötő volt a budapesti bázis, a célállomás Siófok volt, ahonnan a tó fölött körrepüléseket is tartottak, Almádi, Füred, Keszthely és Földvár érintésével. A vízirepülésnek ez a korszaka 1930-ban zárult – és most születik újjá.
Az Aeroexpresst a közlemény szerint 2021-ben Somogyi-Tóth Dániel karmester-orgonaművész, az Aeropark Repülőmúzeumot működtető Légiközlekedési Kulturális Központ alapítója és unokatestvére, Széchey Márton Airbus-oktatókapitány hozta létre régi barátjukkal, Marozsi Lászlóval. Később Simon Martin kapitány is csatlakozott hozzájuk, aki a bőnyi repülőtér vezetőjeként és kisgépes üzemeltetési szakemberként új lendületet adott a tervezésnek.
A csapat aztán kiegészült Házas Gáborral és a Svájcban élő Dinka Lajossal, a vízre és szárazföldre is leszállni képes gépet tavaly Norvégiából sikerült beszerezni. Következett tehát a februári dunai próba, majd most a Balaton.
A keddi, a sármelléki repülőtérről végrehajtott repülésekről a közlemény így számol be: a Cessna 206 kissé szeles, felhős időben, 11 óra után jelent meg a Keszthelyi-öböl felett, hogy tesztrepülést hajtson végre a Balatonon. Széchey Márton Airbus-oktatókapitány a megközelítést gyakorolta, a tavi fel- és leszállásokat, a kis- és nagysebességű vízi manővereket. A szeles időjárás lehetővé tette, hogy szinte tükörsima vízfelületen, vagy épp kisebb hullámokon, erősebb szélben is üzemelhessen a repülőgép. A tesztrepülést a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata és ÖTE kisgéphajókkal biztosította a Keszthelyi-öbölben, ahol a hatóságok egy körülbelül 1,5 négyzetkilométernyi, köralakú pályatestet jelöltek ki a feladatra, így a gép az aktuális széliránynak megfelelő irányból szállhatott le a Balatonra.
A cég meghívója szerint szerdán a déli partnál, Balatonlelle térségében lesznek további tesztrepülések.
Végül az Aeroexpress közleményének optimista befejezése: a gyönyörű folyók és tavak országaként hazánk alkalmas lehet arra, hogy a repülés talán legelbűvölőbb formájának, a vízirepülésnek igazi otthona legyen, ezért a társaság célja, hogy Magyarország a vízirepülés regionális központja legyen a jövőben.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!