Wizz Air UK: ha beüt a Brexit...

iho   ·   2017.10.19. 16:15
cim

Hivatalosan kérelmezi a Wizz Air a brit légügyi hatóságtól a légi üzemeltetési és a működési engedélyt, jövő évben már brit felségjellel is repülnek a társaság gépei.

Az AOC iránti igényt már a társaság frissen alakult leányvállalata, a Wizz Air UK nyújtotta be, és ezzel a cég felsorakozik azokhoz a légitársaságokhoz, amelyek a Brexit miatt rákényszerülnek a „kétpilléres” üzemre, vagyis kell, hogy legyen külön uniós és külön az Egyesült Királyságban bejegyzett cége. Hasonló a folyamat, csak fordított irányú, mint amit az easyJet hajt végre, ez a diszkontcég a szigetországbeli központja mellett kell, hogy megteremtse a kontinentális Európában a működése összes törvényes-hatósági feltételét, egy ott bejegyzett, AOC-vel rendelkező társaság képében.

A Wizz vezére egyfelől természetes lépésnek minősíti az üzlet kiterjesztését az Egyesült Királyságban, de Váradi József azt is jelzi, a művelet „szélesebb stratégiánk része egyben, hogy biztosítsuk Nagy-Britanniában a működésünket” – ez nyilván a post-Brexit időszakra való felkészülést jelenti.

Wizz 321-es Lutonban (fotók: Wizz Air)

A Flightglobal megjegyzi, a légitársaság kilenc repülőtérről több mint negyven célállomásra repül az Egyesült Királyságból, a Wizz UK központja Lutonban lesz, ahol több mint száz főnyi állomány kap munkát, beleértve a pilótákat és a kabinszemélyzetet. A Wizz úgymond „számos” gépet fog Lutonban állomásoztatni brit lajstromjellel, de ezek pontos számáról egyelőre nincs információ, csak arról, hogy a Wizz UK jövő év márciusában indul be.

Az Unióból való kiválás és az ezzel kapcsolatos aggodalmak egyébként továbbra is vezető témaként szerepelnek Nagy-Britanniában, a légiipar ügyei kapcsán is. A londoni parlamentben a kormány közlekedési minisztere a Monarch összeomlása kapcsán kényszerült védekezésre, amikor azt vetették fel képviselők, hogy a légitársaság a brit kilépés okozta bizonytalanság miatt nem kapott mentőövet külső befektetőktől. A konzervatív tárcavezető Chris Grayling azonban leszögezte, hogy a Monarch üzletpolitikájának alapvető problémái már a Brexit-szavazás előtt jóval keletkeztek.

Az új cég gépei brit lajstromjellel repülnek majd

A brit pilótaszövetség vezetője attól tart, hogy az Egyesült Királyság légiközlekedési cégei nagy bajba kerülnek, akár le is kell, hogy álljanak, ha nem sikerül megfelelő feltételek mellett és időben tető alá hozni a UK–EU kétoldalú megállapodásokat. A BALPA attól is tart, hogy a kilépés okozta bizonytalanságok jelentősen visszavetik a légiforgalmat, már jóval a (2019-ben bekövetkező) kilépés előtt. Egyébként hasonlóan komolyan aggódnak a lehetséges következmények miatt az óceán túloldalán: már egy nap kimaradás katasztrófa lenne, mondja az Airlines for America vezetője. Az Egyesült Államok legnagyobb társaságait tömörítő szervezet igazgatója arra emlékeztet, hogy az Államok és a Királyság között naponta 140 utasszállító és 43 cargo-járat repül a még érvényes Nyitott Égbolt megállapodás bázisán.

A londoni Stansted repülőtér főnöke, Ken O’Toole új nemzeti légiközlekedési stratégia kidolgozását sürgeti, amelynek a kiindulása ugyancsak az Unióból való kilépés: a reptérkezelő főnök olyan bővítések tervezését javasolja, amelyek révén az Európai Unió bezárulása esetén a briteknek és a brit gazdaságnak könnyebb elérhetőséget biztosít a világ többi része felől. A Stansted, Manchester, East Midlands és Bournemouth repülőtereit kezelő MAG, Manchester Airports Group, friss közleményében szintén arra hívja fel a figyelmet, hogy a Brexit után a szigetország számára létfontosságú a nagy hatótávolságú teher- és áruforgalom fenntartása, és az ehhez szükséges beruházások beindítása, nemcsak a repülőtereken, hanem az azokat a nagyvárosokkal, ipari-kereskedelmi központokkal összekötő közutakon és vasútvonalakon is.

Stansted: erősíteni kellene a légi és földi közlekedési rendszereket

Vagyis a légiipar partnerei szerint épp fordítva kellene gondolkodni a várható helyzetről, mint most teszik azok a kormánytényezők, akik például a repterek, köztük Heathrow kapacitásának bővítését épp a Brexit okozta csökkenő forgalom miatt tartják halaszthatónak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Katonai repülés

Elment az utolsó Puma is

MTI/iho   ·   2021.01.24. 09:10

Végső búcsút vettek szombaton Budapesten a 97 esztendős korában, december 30-án elhunyt Frankó Endre nyugállományú főhadnagytól, aki a legendás 101. Puma Honi Légvédelmi Vadászrepülő Osztály utolsó, harcban is bevetett pilótája volt.