Zene a Füleknek

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2018.12.20. 08:45
kiskep_2

A szlovák személyszállító vasúttársaság (ZSSK) 2011-ben, 2014-ben és 2015-ben vásárolt a ruttkai járműjavítótól (ŽOS Vrútky) összesen harminckét 861-es sorozatú dízel üzemű motorvonatot. A két, egyenként 588 kilowatt teljesítményű MAN-dízelmotorral hajtott szerelvények légkondicionáltak, a wifi és 230 voltos hálózati csatlakozók is vannak bennük. A száznegyven kilométer per órás sebességre képes járműveket két- és háromrészes kivitelben gyártották. A motorvonatok üzemképessége azonban hagy némi kivetnivalót maga után. Februárban írtuk, hogy a tizenhat kelet-szlovákiai honú motorvonatból csak kettő volt üzemképes. Különböző műszaki problémák azóta is folyamatosan felbukkannak, legtöbbször motorhiba, vagy a hűtőrendszer meghibásodása miatt mondják fel a szolgálatot a 861-esek.

Kassára érkezett Homonnáról a 861-es (fotó: a szerző)

Erre most a ZSSK ódát zengve bejelenti, hogy Zólyom és Fülek között ilyen motorvonatokat állítanak forgalomba várhatóan jövő májustól. A ruttkai járműgyártó összesen további huszonegy 861-es sorozatú motorvonat gyártására kapott megbízást, a kétrészes kivitelből tizennégy készül majd, ezek száztíz ülőhelyet biztosítanak, a hét háromrészesen pedig százhatvan ülést lehet majd igénybe venni. A vonatokat a gyártónak 2020 decemberéig kell leszállítania a megrendelőnek. A már leszállított motorvonatok gyakori meghibásodásaira hivatkozva a ZSSK az új szerződésben szigorúbb szabályokat eszközölt a garanciális és garancián túli karbantartási feltételekre vonatkozóan, valamint sokkal szigorúbban ellenőrzik majd az átvett motorvonatokat, hogy azok megfelelnek-e az adott követelményeknek – legalábbis ezt ígéri a ZSSK.

A 861-es sorozat utastere (fotó: ZSSK)

A felvidéki Nógrádban (Novohrad) mégis örülnek a motorvonatoknak Zólyom és Fülek között, hiszen ezzel sikerül kiszorítani a hetvenes évekből származó bézéket. Májusban két 861-es sorozatú motorvonat érkezik Fülekre, amelyek a Fülek–Losonc–Zólyom (Fiľakovo–Lučenec–Zvolen) vasútvonalon közlekednek majd. A ZSSK ígérete szerint a folyamatos szállításnak köszönhetően 2020-ra a térség többi vasútvonalán is ezek a szerelvények bukkannak majd fel. A vonatok érdekessége, hogy automatikus utasszámláló rendszerrel is fel lesznek szerelve.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Vasútmodell

Újabb cseh tanker az Igrától: jöjjön a 98-as!

Kovács György   ·   2020.11.29. 12:00

Az októberi Indóház magazin hasábjain már bemutattuk a cseh Igra modellgyár ezévi újdonságainak egyikét, a 88 köbméteres tartálykocsiját. A decemberi magazinunk lapzártája után került a boltokba a nagytestvér, a 98 köbméteres változat modellje.