Zöldhullám a Nagykörúton

iho/vasút   ·   2012.02.01. 09:30
00

A január közepi próbaüzem után immár élesben üzemel a Nagykörúton a villamosokat előnyben részesítő jelzőlámparendszer. A 44 millió forintos beruházás során a jelzőlámpákat a villamosok menetdinamikai tulajdonságainak és az egyes megállókban lezajló utascsere időszükségletének figyelembe vételével hangolták át természetesen úgy, hogy lehetőség szerint mindkét menetirány számára a lehető legkedvezőbb legyen.

A legfontosabb változás az, hogy az eddigi 90 helyett 60 másodperc a jelzőlámpák periódusideje, vagyis az eddigi másfél perc helyett akár percenként is jöhetne a villamos. A menetrend szerint viszont egységesen kétpercenként jön majd a villamos, de egyenletesen a mai 1,5–3 perces követési idők helyett, mindez természetesen a reggeli és a délutáni csúcsidőre értendő. Napközben kismértékben ritkul a közlekedés, a vonalankénti öt-hat perc helyett egységesen hatpercenként jön majd a villamos, azaz a két rövid önálló szakaszt kivéve hárompercenként érkeznek majd a megállóba a Combinók.

A híresztelésekkel ellentétben nem adnak ki kevesebb villamost a Nagykörútra<br>(Kemsei Zoltán felvételei)

További pozitív hatás, hogy a megállókban eddig tapasztalt feleslegesen hosszú várakozás is rövidebb lesz, legjobb példa erre a Mechwart liget és az Oktogon, illetve a megállóközökben is jellemzően nagyobb sebességgel haladhatnak majd a villamosok. Igaz, ennek az ellenkezőjét is lehet majd tapasztalni.

Ennek ellenére a 30-32 perces menetidő 28-30 percre fog csökkenni, amely sűrűbb követést tesz lehetővé változatlan szerelvénymennyiség mellett, kivéve a reggeli csúcsidőt. Ekkor ugyanis a délutánival megegyezően 18-18, azaz összesen 36 villamos lesz kint az eddigi 34 helyett. Így a reggeli és a délutáni csúcsidőben meg fog egyezni a követési idő, eddig ugyanis a körúti villamosok jellegzetessége volt, hogy a délutáni csúcsban több kocsival sűrűbben jártak, mint reggel. Az egyenletes követés a férőhelyek egyenletesebb kihasználtságában is jelentkezni fog, így remélhetőleg a nagy utasforgalom esetén előforduló jelzésvesztések is elmaradnak.

A villamosok útvonalán érintett jelzőlámpás csomópontok áthangolása mellett a csatlakozó keresztirányú útvonalakon is módosultak a lámpaprogramok, jóllehet nem mindenhol. A szoftver mellett a hardver oldalán is történtek beavatkozások. Az Üllői út és a Ferenc körút kereszteződésében, továbbá a Nyugati téren is módosult a forgalmi rend, utóbbi helyen például a buszok haladásának gyorsítása érdekében. A villamosok forgalmát Doppler-radaros bejelentkezők észlelik, és ha szükséges, ezek közreműködésével avatkozhatnak be a lámpaprogramba.

Gördülékenyebb áthaladás a kereszteződéseken

A 60 másodperces periódusidő csak hétköznap fog működni, hétvégén marad az eddigi 90 másodperc, de jelentősen módosítva, továbbá a bejelentkező radarok is segítenek a lámpaprogramok forgalomfüggő vezérlésében. Ez azért lesz így, mert a hétköznapi program kimondottan a villamosok számára optimalizált, míg hétvégén a kisebb autóforgalom miatt a közúti hangolás is lehetséges.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút MAGYAR VASÚT

Magyar Vasút 2022 Konferencia

T. Hámori Ferenc   ·   2022.10.05. 09:00

Igazságos zöld átmenet? A vasútfejlesztés évtizede? Újabb esély Záhony előtt? # Valtsvasutra – ezeknek a jelmondatoknak a jegyében, 14. alkalommal rendezték meg a vasútszakma legrangosabb fórumát Budapesten.