A 65 éves Skyhawk titka: az aviatika legelegánsabb kompromisszuma
Az aviatika történetének legnépszerűbb egymotorosa – röviden így foglalja össze a gyártó anyacége, a Textron a Cessna Skyhawk történelmi jelentőségét, az első példány felszállásának 65. évfordulóján. Az állítást egyetlen szám is alátámasztja: több, mint 45 ezer példány készült belőle, és ami megint csak nem túl sűrűn fordul elő a repülés világában, ma is gyártják, ma is népszerű, ma is rengeteg példánya repül, mondhatni az a ritkaság, ha egy GA-reptéren nem látni belőle egy-két vagy több példányt. (Magyarországon is gyaníthatóan ez a legnépszerűbb kisgép, az Avia-info.hu portál a hazai lajstromot kapott 172-esekre 118 találatot jelez.)
Pedig az indulás nem volt ilyen egyszerű. Néhány renitens Cessna-mérnök azokban a privát repülés aranykorát jelentő ötvenes években a bevált 170-esből összeraktak egy új verziót, amelynek lényege a farokkerekes helyett az orrkerekes „tricikli”-elrendezés volt, ami azonnali és teljes elutasítást váltott ki a cég főnökeiből, akik az elkészült mock-up megsemmisítésére utasították az embereiket. Akik azonban megtartották a koncepciót, sőt, a mock-upot is, és a gép végül mégiscsak gyártásba került, először mint a 170-es változata, később nyerte el típusalkalmassági engedélyét 172-esként. És ami végül a vonakodó főnököket is meggyőzte, az első évben egyedül több mint ezerszáz példányt gyártottak és adtak el az első tulajdonosoknak.
Akik nagy vonalakban nyilván ugyanazokat a tulajdonságokat díjazták a választásukkal, mint amelyek ma is életben tartják a gépet, azután is, hogy 1986-tól nyolc teljes évig a költségek felfutása miatt a Cessna nem készített egymotorosokat, később pedig többféle más, modernebb konstrukcióval próbálta kiütni a nyeregből a 172-est. Megszülettek a nagyobb teljesítményű Cessna-vállszárnyasok, de a Skyhawk népszerűségét egyik sem volt képes felülmúlni.
Nem a leggyorsabb, de nem fogyaszt túl sokat, van elég hatótávolsága ahhoz, hogy alkalmas legyen „cross-country” repülésekre, nem lehet vele műrepülni, de könnyen vezethető, jóindulatú gép. Megfelel a pilótaoktatás feltételeinek, az alapszintű képzéstől az IFR-ig, illetve annak, hogy a 150-152-essel tett első „lépések” után a következő, nagyobb és erősebb, négyszemélyes típusa legyen a privát pilótának, amivel már a feleségét és a gyerekét is elviheti magával... Viszonylag olcsó a gép is, a fenntartása is, viszonylag egyszerű a karbantartása. Fel- és leszállhat rövid, illetve szilárd burkolat nélküli pályákon, biztonságos, megbízható.
Persze a Skyhawk rengeteget változott a 65 év alatt, a hatvanas években kapta meg a mai formáját, a kabin-törzs átmenet átalakításával, amivel egy plusz ablakot nyert a típus. A teljesen fémépítésű konstrukció is elnyerte a felhasználók tetszését, pedig a megszületésekor még eléggé általános volt a fémcső-vászon kialakítás. Javítottak a korrózió-védelmen, a festésen is, egyes helyeken megerősítették a szerkezetét. Ma a kompozit a konkurens megoldás, volt ilyen kísérlete a Cessnának a 172-essel is, de a cég végül csendben elfelejtette ezt a verziót, és az egészen más eredetű, alsószárnyas Corvalis lett a kompozit Cessna.
A legelső sorozatok a még csak 145 lóerős O-300-assal repültek, a legnépszerűbb Skyhak a 180 lóerős a Lycoming IO-360-assal, de van 195 lovas változata is. Az RG azt jelzi, hogy ez a variáns behúzható futókkal épül. Komfortosabb lett a kabin, kényelmesebbek lettek az ülések, a legfontosabb pedig, hogy ma már beszerezhető a legmodernebb, „nagyképernyős” Garmin G1000 NXi műszerezettséggel is.
Az első új 172-es bekerülési költsége tízezer dollár körüli volt – akkori árakon. A most beszerezhető, frissen gyártott példányok ára 350-400 ezer dollár körüli, attól függően, hogy milyen felszereltséggel rendeli a vevő. És most is még bőven rendelik.
Ahogy az AOPA, amerikai repülőgéptulajdonosok és pilóták szervezete honlapján jellemzi: „nem szexi, de hasznos”. A legnépszerűbb GA-magazin, a Flying szerint a Cessna 172 a „legelegánsabb kompromisszum” az aviatika történetében, semmiben sem a legjobb, de mindenben kielégíti egy magántulajdonos igényeit, amit egy ilyen nagyságú és teljesítményű gép iránt támaszt – akár életre szólóan is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!