A Csoda a Hudsonon Airbus A320 a Sullenberger Légiközlekedési Múzeumba költözik
Az új tárlat gyűjteményének koronaékszere lesz a „Miracle on the Hudson”, vagyis a US Airways 2009. január 15-én, öt percnyi repülést követően a folyó vizén landoló 1549-es járatának kéthajtóművese.
A Sullenberger Légiközlekedési Múzem megkezdte kereskedelmi, polgári és katonai repülőgépekből álló gyűjteményének áthelyezését új, charlotte-i létesítményébe. Az Észak-Karolina legnépesebb városában kiállított gépek között található a múzeumi kollekció koronaékszere, a US Airways 1549-es járatának Airbus A320-asa, más néven a „Miracle on the Hudson”. A múzeumot (korábban: Carolinas Aviation Museum) Chesley Burnett „Sully” Sullenbergerről, a szerencsés kimenetelű balesetet szenvedett Airbus kapitányáról nevezték el.
A harmincmillió dollárból létrehozott új létesítményben önálló, hozzávetőlegesen 35 ezer négyzetméternyi kiállítóteret kap a Csoda a Hudsonon. Szemügyre lehet venni a mentőeszközöket, poggyászokat és a fedélzeti catering eszközeit. Egy videó pedig végigvezeti a látogatókat az 1549-es járat szűk öt percén a LaGuardia repülőtérről történt felszállástól a landolásig, továbbá a hajtóműleállás okának, llletve a kényszerleszállás körülményeinek kivizsgálásáig.
A 2024 nyarán megnyíló múzeum és egyben innovációs központ a Charlotte Douglas nemzetközi repülőtér mellett található, ahol a használatban levő leszállópályák és gurulóutak megtekintésére is lehetőség lesz. Három épületből áll, ezekben interaktív kiállítások, oktatási programok és repülésszimulátorok találhatók. A szabadtéri részen mutatják be a letűnt korok madarait, mint például Orville és Wilbur Wright eredeti Wright Flyer repülőgépének másolatát, a TV-1-et, az Egyesült Államok első működő sugárhajtású vadászgépét, valamint egy Skysteak repülőgépet, amelyet a hangsebesség áttörésének tesztelésére használtak. A Sullenberger Légiközlekedési Múzem videót is közzétett a US Airways A320-asának szállításáról.
Emlékezetes, hogy a US Airways 1549 számú, menetrend szerinti járata 2009. január 15-én indult New York LaGuardiáról Charlotte Douglas repülőtérre. Az N106US lajstromjelű Airbus két pilótája Chesley Sullenberger kapitány és Jeffrey Skiles első tiszt volt. A felszállást követően az A320 egy madárrajjal ütközött, és szinte azonnal mindkét hajtóműve leállt. Kezdetben az volt a terv, hogy az 1549-es visszatér LaGuardiára, de a pilóták hamar rájöttek, hogy odáig már nem jutnak el, ezért a Hudson-ön történő kényszerleszállás mellett döntöttek. A repülőgép 15 óra 31 perckor merült el a folyóban, de addigra a szárnyakra menekült utasokat kimentették szorult helyzetükből.
A balesetet követően a repülőgépet kiemelték a vízből, hogy azt a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség (National Transportation Safety Board) megvizsgálhassa. Az A320-as törzsét a vizsgálat lezárultával árverésre bocsátották, és 2011 júniusában azt a győztes licitáló multinacionális pénzügyi és biztosítási társaság American International Group (AIG) a karolinai reptárnak adományozta.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!