A kapitány és a hajótársaság sem ismeri el felelősségét

MTI   ·   2012.10.18. 18:43

„Nem a véletlen műve volt, én vezettem a hajót a parthoz, hogy minél több utas megmenekülhessen” - hangsúlyozta Francesco Schettino a toszkán Grosseto városában hétfőtől zajló bizonyítási eljárás negyedik ülésén. Schettino szót kért, és rekonstruálta a Costa Concordia zátonyra futását. A kapitány szerint a balesetért a hajót január 13-án este kormányzó indonéz tengerészt terheli felelőség. Elmondása szerint amikor észrevette, hogy a Costa Concordia „rossz útvonalat követ, és nekihajtott volna Giglio szigetének”, ő szándékosan közbeavatkozott. „Az én döntésem volt, hogy a parti sziklák között állítsuk meg a hajót, mivel így minél több utast meg lehetett menteni” - hangoztatta Schettino. A kapitány verziójáról a bizonyítási eljáráson részt vevő túlélők és ügyvédek számoltak be a bírósági teremből kitiltott sajtónak. Schettino és védőügyvédei 200 pontban vitatták a hajószerencsétlenségről a Costa Concordia fekete dobozának adatai alapján készült szakértői jelentést.

Az olasz újságírók beszámolója szerint a tárgyaláson a Costa Crociere hajótársaság is mosta kezeit. A genovai székhelyű vállalat védőügyvédje kijelentette, hogy eddig semmi nem bizonyította a Costa Crociere felelősségét. A védelem megjegyezte, hogy az ütközés után a kikötőkapitányság értesítése is a kapitány, és nem a hajótársaság feladata volt. A hatóságot a baleset után a hajó utasai értesítették mobiltelefonon. A hajótársaság egyébként júliusban elbocsátotta a kapitányt. „A baleset este háromnegyed tízkor történt. A Costa Crociere éjfélkor hívta össze válságstábját. A kapitánynál nem kevésbé bűnös a hajótársaság azért, ami a zátonyra futás után történt” - mondták a túlélők ügyvédei. A 32 halottat követelő hajószerencsétlenség bizonyítási eljárása pénteken ér véget.

A januártól Giglio partjainál a tengerben fekvő hajó elszállítását felügyelő bizottság jelentése szerint még nem verték le a tengerfenéken azokat az óriás cölöpöket, melyek segítségével a hajót fel tudják majd állítani. A Legambiente környezetvédelmi szervezet szerint a munka két hónapos késéssel halad. Az eredeti tervek szerint a hajót jövő tavaszig kell elmozdítani.

Kapcsolódó hírek