A Karácsonyi Nagy Repülés: Télapó útját a légvédelmi központ vigyázta
Idén a hatóság már nem akarta hajtómű-teszt gyanánt kilőni az egyik rénszarvast, de lepróbálták a behúzható szántalpat. Téves hívás 66 éve, azóta Repülési Központ létesült az Északi Sarkon. Hogyan lehet pótolni az üzemanyagot? Tegyél az ablakba némi répát is.
Hatvanhat éve történt, hogy egy helyi újság meghirdette, a gyerekek felhívhatnak egy telefonszámot és személyesen Télapóval beszélhetnek, de a számot tévesen adták meg, és onnantól kezdve egyfolytában csöngött – a Kontinentális Légvédelmi Parancsnokságon, ahol Harry Shoup váltásparancsnok belátta, hogy a hívások áradatát úgysem tudja megállítani, kijelölt egy beosztott tisztet, hogy válaszoljon a gyerekeknek.
Ekkor született meg a hagyomány, amelynek lényege az lett, hogy a légvédelem a lehető legbékésebb, de legfontosabb információkkal szolgált a kicsiknek, azzal, hol tart nagy útján a rénszarvasszánt hajtó, ajándékokat szállító Santa.
A parancsnokság utódja, a NORAD (North American Aerospace Defense Command) mára komplett call-központtal és nyolc nyelven működő weboldallal követi évről évre Santa szánjának útját. Tavaly hivatalos adatok szerint a portál forgalma meghaladta a 11 milliót, a befutó hívásoké a húszezret, a Twitteren 206 ezer, a Facebookon 1,89 millió volt a követők száma. Az idei fogadott hívások számát még nem összesítették, de lehet, hogy alacsonyabb volt, mert a járvány miatt kevesebb önkéntes fogadta a jelentkezéseket.
A történet az idők folyamán egész sor fontos új elemet kapott, például az Aviation Herald számol be évről évre arról, hogy az amerikai légügyi hatóság, az FAA minden évben külön speciális engedélyt ad ki a repülésre. Amit egy repülési teszt előz meg: mint arról korábban beszámoltunk, ez olykor igen komoly problémákkal jár, például amikor tavaly a hatósági ellenőr egy vadászpuskával ült Santa mellé, hogy majd úgy próbálja le a hajtóműkiesés esetén követendő eljárást, hogy kilövi az egyik rénszarvast. Szerencsére erre a tesztre nem került sor. Idén az volt a gond, hogy az FAA felügyelője egy egész Észak-Amerikára kiterjedt hóvihar miatt késett a repülésről, sőt, nem is akart felszállni, de Santa csak mosolygott és mégis maga mellé invitálta a hivatalos közeget, majd teljes nyugalomban végrehajtotta a próbát, és az FAA szigorú embere nem vette elő a puskáját.
A tavalyi tapasztalatok alapján nyilván ismét sikeresen oldották meg, hogy a maszkhasználat ellenére Rudolph piros orra tökéletesen betöltötte funkcióját helyzetjelzőként. A repülés előtti felkészülésről az amerikai GA-közösség legfontosabb és legnagyobb kommunikációs intézménye, a Flying Magazine számolt be, amelyből kiderül, hogy Santa repülési központjában, az északi sarkon lévő Mission Control termeiben számosan vesznek részt az előkészítésben és a végrehajtásában, például akik a navigációt dolgozzák ki, az üzemanyagszámítást végzik, a meteorológiai adatokat gyűjtik be az útvonalról és telemetrikus rendszereken figyelik repülés közben is a hajtóművek, vagyis a rénszarvasok állapotát, vérnyomását, testhőmérsékletét, a futásuk szaporaságát, és más paramétereket. És természetesen egy hatalmas kijelzőn követik a szán útját, fehérrel jelezve a még lerepülendő szakaszt és zölddel a már megtett mérföldeket.
Santa elmondta, hogy az eddigi utakon csak kisebb kitérők adódtak az időjárást miatt, de technikai akadály, hála a kilenc rénszarvas-mechanikus csoport szorgos munkájának, sosem zavarta a repülést. Kivételesen némi bepillantást kaptunk magának a szánnak a technikai részleteibe, természetesen ma már glass-cockpit azaz képernyős-digitális műszerfal (egy PFD, elsődleges repülési kijelző, két másik képernyő a rendszerek ellenőrzésére) segíti Santát, külön kitérve az alacsonyabb légellenállás érdekében kialakított behúzható szántalpakra, a szokásos fényjelzések mellett maguk a rénszarvasok is jeleznek bőgésükkel, ha a pilóta elfelejti kibocsájtani landoláskor.
A műszerrendszer része két transzponder, nehogy Santa szánját valamelyik légvédelem ellenségként regisztrálja. A NORAD portálja szerint a repülés során idén Santa több, mint hétmilliárd 623 millió ajándékot juttatott el rendeltetési helyére. A légijármű fogyasztásáról a Flying anyaga nem számol be számszerűen, de jelzi, az utántöltés nem probléma, mert nagyon sok helyen hagynak a meglátogatott otthonokban répát a hajtóműveknek.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!