A kishal megette a nagyhalat

iho   ·   2013.02.16. 12:00
cim

Az American mindig is a figyelem középpontjában volt, különösen 2011, a csődeljárás kezdete óta, most természetesen, mint az új giga-társaság meghatározó része. No de hogyan alakult ki a másik rész, a kisebbik, a fúziót kezdeményező US Airways, az Államok nagyság szerint ötödik légitársasága, amely a maga kissé agresszív, de határozott módján most részese lett a legnagyobbnak?

Az elődök: a kis társaságokból építkező Piedmont...

A Washington Post és a légitársaság saját összefoglalója szerint a cég alapvetően két kisebbtől, de sok más régebbi vállalkozástól eredeztetheti magát, elsősorban a Piedmont és az Allegheny voltak az előfutárok. A kisvárosok közötti, elsősorban postaforgalom volt a bölcsőjük Pennsylvaniában, Észak-Karolinában és az Ohio völgyében. Amint a felfejlődő nagy társaságok kezdtek kivonulni a lokális piacokról, úgy vették át szerepüket ezek a helyi cégek.

A fejlődés útja a még kisebb társaságok megvásárlása volt, például így lett a csoport része a Lake Central és a Mohawk, amely valaha farmerek közös vállalkozása volt, az Empire Airlines, amely eredetileg egy repülőüzemanyaggal foglalkozó üzletből nőtt ki, vagy a nyugati partvidékről megerősödő Pacific Southwest Airlines, a PSA.

...az elegáns Allegheny...

Az Allegheny a maga hálózatát Arizonára, Coloradóra, Texasra és más államokra terjesztette ki. Sőt, az ősök között van Dondald Trump ingatlanmilliárdos New York, Washington és Baltimore között óránként ingázó Trump Shuttle légitársasága, amely a maga különleges üzleti modelljével csak néhány évig bírta a versenyt.

A Piedmont Aviation a második világháború alatt elsősorban karbantartó-szerelő cég volt, a háború után vette az első gépeit, Észak-Karolina és Ohio városai között repült, az ötvenes évek második felében kezdte lecserélni DC-3-asait Fairchold turbopropokra, a hatvanas években repült aztán jetekkel, még később már volt néhány szélestörzsű 767-ese is és Londonba, Gatwickre is tartott fenn járatot. 1989-ben lett a US Airways része, ma is létezik, mint regionális alvállalkozás.

...a vonzó Pacific Southwest...

Az egykori kis társaságok időnként igen érdekes karakterekkel szálltak be az üzletbe. Amíg például az Allegheny, korábbi nevén All-American Airways elsősorban komoly üzletemberek exkluzív kis légitársaságának számított, legalábbis így jelent meg a piacon, addig a Pacific Southwest Airlinest úgy becézték, hogy PSA, Poor Sailors’ Airlines, vagyis „Szegény Tengerészek Légitársasága”. A bázisa ugyanis közel esett San Diego nagy haditengerészeti támaszpontjához, a légiutaskísérő hölgyek állítólag forró nadrágot hordtak és az éjszakai járatokat igen nagy hangulat és komoly alkoholfogyasztás jellemezte. Időnként még „Party Airline-nak” is becézték. Ennek a társaságnak is a Carter elnök által szentesített liberalizáció jelentette a mérföldkövet, ez nyitotta ki a lehetőségeket, de egyben ez tette kiszolgáltatottá a kisebbeket a nagyokkal szemben. A nyolcvanas években egyetlen telefonhívás eldöntötte a PSA sorsát is, gyorsan felvásárolta a US Airways, amely mára Kanada, Mexikó, Európa, a Közel-Kelet, a karibi térség illetve Közép- és Dél-Amerika egyik fontos társasága lett.

...és a Trump Shuttle

Majd 2005-ben az America West megvásárlásával alakult ki a mai US Airways csoport, élén az America West egykori főnökével: Doug Parker valami hasonló pályát fut be most is, hiszen a megállapodás szerint 2014-től ő veszi át a már egyesült American vezetését a mostani American elnökétől. Ambiciózus, kemény üzletember, aki megvalósította annak fordítottját, amit a klasszikus tankönyvek írnak a kapitalizmusról és a piaci versenyről: az American és a US Airways fúzióját manapság úgy emlegetik Amerikában, hogy a kishal megeszi a nagyhalat.

Kapcsolódó hírek