A kiskésit neki! Könnyítés és tiltakozás

iho   ·   2013.03.07. 14:00
cim

Az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal, a TSA (Transportation Security Administration) bejelentette, hogy az Egyesült Államokban rövidesen újra engedélyezik a kisméretű zsebkések felvitelét a repülőgépek fedélzetére. Hasonló intézkedésre a 2001-es terrortámadások óta nem volt példa – írja a TTG hírlevél.

A légiutas-kísérők felháborodással fogadták a hírt, és érdek-képviseleti szervezetük útján hevesen tiltakoznak, mert szerintük az április 25-től tervezett enyhítés egyaránt veszélyezteti az utasok és a kabinszemélyzet biztonságát.

A TSA módosítása lehetővé tenné a maximum 2,36 hüvelyk (6 centi) hosszú vagy annál rövidebb, legfeljebb 0,5 hüvelyk (1,27 centiméter) széles pengéjű zsebkések felvitelét a fedélzetre. Ugyancsak megengednék a billiárddákók, síbotok vagy a hokiütők kézipoggyászként történő szállítását is. Ugyanakkor a jelenleg érvényben lévő szabályok tiltják a borotvák vagy a fix pengéjű kések felvitelét.

A közel 90 ezer amerikai légiutas-kísérőt tömörítő érdekvédelmi szervezet, az FAUC (Flight Attendants Union Coalition) azért bírálja a TSA döntését, mert szerintük a repülőgépek utastere az „utolsó védelmi vonal” a terrorizmus elleni harcban, és sem az utasokat, sem a kabinszemélyzetet nem lenne szabad kitenni bármifajta fenyegetésnek.

A TSA viszont azt állítja, az új szabályozás összhangban van az ENSZ nemzetközi szakosított polgári repülési szervezete, az ICAO által ajánlott szabványokkal, és lehetővé teszi, hogy a repülőtéri biztonsági alkalmazottak a jövőben valóban az olyan komolyabb fenyegetések elhárítására koncentrálhassanak, mint például a különböző robbanóeszközök hatékonyabb felderítése.

A TSA hangsúlyozza, hogy a pilóták védelme a megerősített, és a repülés teljes időtartama alatt zárva tartott ajtók miatt biztosított, az utaskabinban pedig szükség esetén a járaton utazó fegyveres biztonsági tisztek, a légimarsallok képesek megakadályozni, illetve elhárítani az erőszakos cselekményeket.

A TSA egy korábbi vezetője már korábban is azt javasolta, hogy ne az ellenőrző pontoknál zaklassák az utasokat: inkább legyenek többen azok a felkészült alkalmazottak, akik kikérdezik a felszállásra várakozókat, illetve ki tudják szűrni közülük a potenciálisan veszélyeseket.

Kapcsolódó hírek