A kültelki körút utolsót sóhajt

Zöldi Péter   ·   2016.11.30. 11:15
ketdunahid_rovidlid

A kiírás szerint az egyik híd a XI. kerületi Galvani utca vonalában keresztezné a Dunát, a másik híd az Illatos utat kötné össze a Csepel-szigettel a Ráckevei Duna-ág felett. A tervezésbe beletartozik a szigetet kelet–nyugati irányban keresztező útpálya és kerékpárút is.

Nem csak az az érdekesség, hogy a hídfők leendő területét a csepeli önkormányzat 2005-ben egyszer eladta egy – később becsődölő – spanyol cégnek, hogy kikerülje a csődhelyzetet, hanem a Tervlap-című folyóiratban az eseményről tudósító cikk mellett megjelent illusztráció is.

A Tervlap-című folyóirat a szerző egy korábban az iho.hu-n megjelent grafikáját közli cikkének illusztrációjaként

Ha alaposabban megfigyeljük az ábrát, valóban láthatjuk rajta a két tervezett dunai átkelő, ám teljesen más, valószínűleg szándékolatlan kontextusban. Az ábra főtémája ugyanis a Hungária-gyűrű „elrontott”, megvalósult vonalának összehasonlítása az eredetileg tervezett „kültelki körút” nyomvonalával.

Kevesen tudják, hogy a körúti nyomvonal az eredeti városrendezési tervek szerint a mai Ecseri út – Kén utca vonalán haladt volna, azaz ezek az utak eredetileg a körút számára szabályoztattak ki, ahogy a budai oldalon a Galvani út is. Az összekötő vasút keresztezésének technikai nehézségei miatt azonban az út nyomvonala a vasútvonal északi oldalán maradt, ehhez igazodva épült meg a Lágymányosi híd is, végképp gránitszilárdságúvá téve a „Hungária-spirált”. Az elrontott nyomvonal máig sok probléma forrása, az ezeket oldani kívánó kísérletek pedig értelemszerűen újabb problémákat szülnek. Az eredeti nyomvonal megépítése politikailag nyilvánvalóan nem felvállalható, hiszen a Népliget egy részét ehhez fel kellene áldozni, más kérdés, hogy a városépítészeti előnyök és hátrányok mérlege valószínűleg az előnyök felé billenne a hosszú folyamat végén.

A régi nyomvonal maradéka azonban új, sajátos életre kelt a régóta tervezett Galvani-híd köntösében, és a Ráckevei Duna-ág feletti híd is lassan beletalál az eredeti nyomvonalba. A Fővárosi Szabályozási Keretterv ugyanis hosszú ideig az Illatos útra vezető, egyszerűbb, de a városszerkezetbe nehezebben illeszkedő irányt jelölte meg az útvonal folytatásaként, mintegy egy évtizede azonban már a Kén utcai hagyományos nyomvonal él ismét, a rendezőpályaudvar alatt átvezető aluljáróval. Ennek fényében furcsa és nyugtalanító a felhívás Illatos útra történő hivatkozása.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közút Infrastruktúra

Lánchíd: az év végén visszaadható a hídpálya a forgalomnak

iho/közút   ·   2022.07.23. 12:00

Rekordidő alatt elkészült az új acél útpálya, ami a régi, elöregedett vasbeton-pályaszerkezetet váltotta fel. A behelyezett pályatáblák a híd teljes hosszán egybefüggő részt alkotnak, ennek köszönhetően már végig lehet sétálni a Lánchídon. A hídpályát várhatóan év végén visszaadják a forgalomnak.