A légiközlekedés legnagyobbjai: ülésszám és flotta

iho   ·   2019.03.11. 11:15
767c_cim

Melyek a világ legnagyobb légitársaságai? A kérdés többféleképp megválaszolható: a london-lutoni székhelyű légiközlekedési elemzőcég, az OAG a maga friss listáját a tavaly a cégek által a piacra kiajánlott ülések száma szerint állapította meg. Ugyanakkor fontos, de nem ugyanolyan eredményt mutat az az egyszerű adat, hogy hány repülőgép üzemeltetése mellett sikerült elérnie egy-egy cégnek az év összes járatát tartalmazó ülésszámot. Rögtön az első négy helyezett esetében láthatunk példát az ilyesfajta „helycserére”.

A Business Insider összefoglalója szerint a legnagyobbak vitathatatlanul az amerikai megatársaságok, amelyek a korábbi években végbement jelentős összeolvadások révén alakították ki a mostani kapacitásukat, egyébként az első két helyezett a gépszám és az ülésszám szerint is ott van az élen: a legnagyobb üléskapacitás az American Airlines által kínált, ez tavaly csaknem 257 millió volt, a flotta pedig 956 gépből áll. A második Delta 233 milliónál több személy szállítására elég ülést ajánlott a járatain, 879 repülőgéppel.

Az American minden szempontból listavezető

A harmadik és negyedik hely már érdekesebben alakul: Southwest, az USA piacvezető diszkonttársasága 209 és fél millió üléssel volt jelen a piacon, 749 géppel, míg a United ülésszámban durván 194 millióval követi, a gépei száma viszont magasabb, 765. Hogy még érdekesebb legyen, a Southwest egyetlen keskenytörzsű alaptípussal operál, a Boeing 737-es különféle változataival. Kétségtelen, hogy nem csak a gépek nagysága, hanem a székezés sűrűsége is befolyásolja az eredményt.

A vezető amerikai négyesfogat mögött az európai diszkontóriás, a Ryanair következik, az ülésszámot és a gépszámot tekintve is azért eléggé leszakadva, de a 142 milliós évi ülésszám és a 439 repülőgép – megint csak egy típus, megint a 737-es – így is tekintélyes mennyiség, még ha tudvalévő az is, hogy ez az a cég, amely a legkomolyabban „hullámoztatja” a pillanatnyi kapacitását az igényekhez képest, vagyis például a téli időszakban elég sok gépet von ki átmenetileg a forgalomból.

A megatársaságokat az összeolvadások tették még nagyobbakká: United Continental

A robbanásszerűen fejlődő ázsiai légiközlekedést a listán a legtöbb üléssel (közel 132 millió) a China Southern képviseli, egyébként az is érdekes, hogy az első húsz között csak a hatodik helyen jelenik meg először egy olyan társaság, amely egyébként a legnagyobb kapacitású utasszállítókat, az A380-asokat is üzemelteti, amúgy gépeinek száma meghaladja a Ryanairét, összesen 597. A következő szintén kínai, a China Eastern, majd következik az easyJet, a Turkish és tizedik ismét egy kínai óriás, az Air China.

Az első húsz további sorrendje: Lufthansa, Emirates, az indiai IndiGo, a japán All Nippon, a dél-amerikai LATAM, az Air Canada, a British Airways, az Air France, az Aeroflot, huszadik pedig az Alaska Airlines.

Az ázsiai legnagyobb, a legnagyobb utasszállító egyik üzemeltetője

Néhány érdekes adat még a tavalyi forgalomról: az IATA szerint a légiutasok 871 milliárd dollárnyi összeget fizettek a jegyeikért, ami a globális GDP egy százaléka. A nemzetközi szervezethez tartozó 290 légitársaság – bár ki tudja, hogy addigra hogyan alakul a számuk és összetételük – 2037-ben már összességében nyolcmilliárd embert utaztat a föld légterében, ami a jelenlegi utasszámnak durván a duplája.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.