A túszul ejtett kormánygép
A július 12-i lefoglalás hátterében egy csaknem húsz esztendős elszámolási vita áll: a Bangkok és a Don Muang repülőtér közötti, 26 kilométeres fizetős autópálya építésének és üzemeltetésének árát a thai kormány a mai napig nem fizette ki a DYWIDAG építőipari cégnek. Ez a vállalkozás 2001-ben beolvadt a Walter Bau cégbe, mely átvette a bangkoki projektet is. A cég 2005-ben fizetésképtelenné vált.
A cég vezetője szerint a felgyülemlett és persze kamatozott adósság meghaladja a 30 millió eurót – s ennek kifizetését kívánja elérni a kormánygép hatósági lefoglalásával. A repülőgépre a berlini bíróság jóváhagyásával pecsét került és nem hagyhatja elé a repülőteret, üzemképtelenül parkol most a kijelölt helyén.
A HS-CMV lajstromjelű repülőgép Maha Vajiralongkorn koronaherceget és kíséretét szállította Münchenbe, s hercegnek vélhetően más közlekedési eszközzel kell elhagynia Németországot. A repülőgép lefoglalása jogászok szerint teljesen jogszerű: a herceg ugyan élvez diplomáciai immunitást, de a repülőgép nem. Az 1995-bern épült repülőgép értékét 6-10 millió euro közötti összegre becsülik.