Ahol a madár se jár, sőt, a Blackbird sem

Ugrósdy Márton   ·   2013.10.31. 08:45
cim2

A mainstream sajtóba is bekerült végre a vitorlázórepülés: nemrég a The New York Times közölt cikket a Perlan-II. projektről, amelynek keretében egy egyedi építésű vitorlázógéppel (ez lenne a Perlan 2) 90 ezer láb, azaz 27 ezer 500 méter magasságba emelkedne két pilóta, hogy az ózonlyukat tanulmányozza.

Ilyen lesz a rekorder gép

Újabban mi is sokat írunk a hullámrepülésről, a hazai esélyek mellett bemutatva a Himalája meghódítására szőtt terveket. Ugyanakkor a Perlan-projekt teljesen új dimenzióba emelné a magassági világrekordot: a most épülő, egyedi tervezésű, túlnyomásos kabinnal ellátott géppel ugyanis magasabbra emelkednének, mint amilyen magasan annak idején az SR-71 Blackbird repült. Az első kísérleti repülést 2015 nyarára tervezik az argentínai El Calafate repülőteréről, viszont addig még sok akadályt kell legyőznie a tervezőcsapatnak.

A helyszín kiválasztása nem véletlen: az Andok több ezer kilométeres láncának nekiütköző csendes-óceáni szél kedvező feltételeket teremt a hullámrepüléshez. Itt repülte Klaus Ohlmann is a több mint 3000 kilométeres távolsági világrekordot, és bár ő elsősorban nem a magasságra, hanem a nagy sebességre törekedett, kutatásai bebizonyították, hogy Argentína ideális hely a magaslégkör tanulmányozására.

A kész kabin egy kiállításon

A tervek szerint a Perlan 2-t mintegy háromezer méter magasra vontatják majd fel, ahonnan már csatlakozni tud a hullám emelőteréhez. A hullám első körben – a számítások szerint – hatvanezer lábig (18 200 méter) emeli majd a gépet, innen pedig a sarki futóáramlásban emelkedne tovább egészen az ózonrétegig. Ezek persze most még csak elméleti számítások, hiszen a jelenleg is érvényes magassági rekordot, amit a Perlan 1 állított fel 2006-ban, kicsivel több, mint ötvenezer lábbal, azaz 15 000 méterrel jegyzik.

A Perlan II. projekt tervezett költségei elérik a 7,5 millió dollárt, aminek a felét már el is költötték, a másik felét viszont még össze kell szednie a kísérletező csapatnak. A szponzorok között megtaláljuk Denis Titót, aki először járt űrturistaként a Nemzetközi Űrállomáson, és 2007-ben bekövetkezett haláláig Steve Fossett is részt vett a repülésekben. A repülőgép most nyolcvanszázalékos készültségi állapotban van: a 22 méteres fesztávú, teljes terheléssel mintegy 770 kilós repülőgépen még tökéletesíteni kell majd egy-két dolgot.

A Perlan 1, vagyis az alaposan átépített DG-505, valamint személyzete. Enevoldson és Fosset szkafanderben repülte a ma is érvényes magassági rekordot, az új gép túlnyomásos kabinnal épül

A tervezésben részt vesz a világ egyik legismertebb tesztpilótája, Einar Enevoldson is, aki korábban a Perlan 1-ben Steve Fossett-tel együtt felállította a most is érvényes világrekordot. Enevoldson 1947-ben, 15 éves korában kezdte a vitorlázórepülést, és most, 81 évesen is készen áll saját rekordjának megdöntésére. Enevoldson rutinos berepülőpilóta: hosszú karrierje során repült az Amerikai Légierő, a Brit Királyi Légierő és a NASA tesztpilótájaként is, vezette az F–14-est, a Blackbird elődjét, az A–12-t, és eddig több mint 14 géptípussal járta meg a 15 kilométeres magasságot.

A legnagyobb problémát a nyomáskülönbség fogja jelenteni: mivel a szűk pilótafülke miatt a túlnyomásos ruhák használata lehetetlen, az egész kabint hermetizálni kell, ez pedig jelentős súlytöbbletet jelent. A nyomáskülönbség miatt apró, kerek ablakokat lehet csak beépíteni, mert ezek viselik a legjobban a terheléseket, cserébe a kilátás igen rossz lesz a gépből.

A Perlan 2 fantáziaképe az Andok fölött

A rekordrepülés mellett a várakozások szerint komoly tudományos eredménye is lehet a felszállásoknak: a 18 kilométeres magasságban ugyanis folyamatosan zajlik az ózonmolekulák bomlása. A Perlan 2 mintákat venne ebből a légrétegből, amit később lenn a földön tanulmányoznának a kutatók. Korábban már több repülőeszköz is járt erre: például az X–15-ös rakétarepülőgép, vagy a Föld eddigi legnagyobb és legnehezebb vitorlázó repülőgépe, az űrsikló is több alkalommal keresztülhaladt ezen a magasságon, de parabolikus pályán már a Blackbird is érintette a kilencvenezer lábat. A Perlan 2 azonban órákig tudna ebben a légrétegben tartózkodni, így alaposabb vizsgálatokat tudna végezni.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.