Akik mégis különgépen jöttek Londonba, a temetésre…

iho/repülés   ·   2022.09.19. 12:00
306647310_641984390622480_8072010315646839112_n

A fő célpont nem Heathrow, hanem Stansted volt, itt landolt az Air Force One-tól kezdve a nigériai 7X-ig sok-sok nagyobb és kisebb, érdekes és szép repülőgép. A magyar államfő FB-oldalán egy BA Airbus szerepel.

Vagy egy héttel ezelőtt fordult London, nem kis meglepetést keltve, a mai temetésre meghívott államférfiakhoz azzal, hogy érkezzenek Londonba különgépek helyett kereskedelmi légijáratokkal. Ami persze becsülendő elképzelés, ne váljon a királynő búcsúztatása például sokak kritikája szerint egyfajta környezeti kiskatasztrófává egy egész, Londonra zúduló légiflotta miatt, nem beszélve a légiközlekedésben keletkező zavarokról.

Nos a jelek szerint a meghívottak jelentős része elfogadta ezt a feltételt. Ami például a magyar államfőt illeti, Novák Katalin ugyan facebook-bejegyzésében, amelyben értesítette a hazai közvéleményt Londonba érkezéséről, nem említette, hogy milyen légijárművel repült oda vasárnap reggel, mindenesetre az indulásról szóló képek között van kettő is, ami egy British Airways Airbust ábrázol, amint kitolják, illetve emelkedik.

De, mint tegnapra kiderült, a temetést megelőző két nap során mégis bőven érkeztek államfőket szállító külön gépek, csak épp nem a szokásos londoni célreptérre, Heathrow-ra, hanem főként Stanstedre, amely Londontól észak-keletre esik, úgyhogy a britek kérését, miszerint a vendégek ne Londonba érkezzenek, így lehetett sokaknak teljesíteni. de a spotterek lencséit így sem tudták elkerülni. Legalábbis maguk a gépek.

Felsorolni is nehéz, mely különleges légijárművek landoltak szombaton és vasárnap ezen a „vidéki” reptéren, amelyet a magyar utasok leginkább a Budapest-London Ryanair-járatok desztinációjaként ismerhetnek. Lássuk csak: Abu Dhabiből 777-essel, Bangladeshből 787-essel jöttek a magasrangú vendégek, Katarból az Amiri Flight szépfestésű 747-ese, Japánból szintén 777-es landolt, a nigériai légierő egy olyan Falcon 7X-et repültetettt oda, mint amit a magyar légierő is használ.

És igen, kevesen hitték volna, hogy az amerikai elnök mondjuk egy Delta, United vagy American járaton repül Európába: már sötétedés után szállt le Stansteden a VC-25, amely ezalkalommal tehát az Air Force One hívójelet kapta, majd vagy egy órával később érkezett az Air Force Two, egy gyönyörű, karcsú C-32 (leánykori nevén Boeing 757) képében.

Volt, aki látni vélte az úgynevezett Doomsday E-4B-t is a levegőben, de nem Stanstednél, és volt, aki a „Világvége Jumbo” megjelenését a veszélyes európai hadihelyzettel kapcsolta össze, valójában az USA elnökének kíséretében ez a repülő haderő-parancsnokság mindig oda repül, ahová az amerikai államfő, hogy „kéznél legyen” rendkívüli esemény bekövetkeztekor. De sohasem azon a reptéren száll le, ahol az Air Force One, hanem ahhoz viszonylag közel, ezalkalommal nyilván a RAF valamelyik bázisa jöhetett számításba.

Vissza Stanstedre: a lengyel kormánygép-flotta zászlóshajója már rég nem Tupoljev, Varsóból 737-es érkezett. Még néhány érdekesség: Ausztráliából KC-30-asok jöttek, a teherszállító-tanker Airbust máshol, speciel az Egyesült Királyságban is használják a legmagasabb rangú állami személyiségek hosszú távú utaztatására, Brazíliából egy Embraer E190 jött, Dubai első emberét 747-es, a kanadai elnököt viszont egy hozzá képest apró, de ugyancsak nagy távokat berepülni képes Bombardier Challenger business jet hozta.

Megjelenésünk óráiban egész Londonra nézve teljes a repülési tilalom, Beleértve Heathrow-t, de például Gatwicket nem érinti a korlátozás. Ami elsősorban nem vagy nem csak biztonsági intézkedés volt, hanem annak garanciája, hogy repülőgépek zaja nem zavarja meg a szertartások, vonulások ünnepélyesen szomorú csendjét.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek