Alapozzák a szélerőműveket a Borkum Riffgrund 2-n

iho/hajózás   ·   2018.03.15. 16:15
suction_bucket_hajozas_kikot_kislid

Szélturbina vízalatti lehorgonyzása a parton, összeszerelés közben (képek forrása: offshorewindindustry.com)

A cuxhaveni kikötőben mostanában nem csak a hajók ki- és berakodása zajlik, hanem itt található a térségben épülő tengeri szélerőműpark építési bázisa is. Az úgynevezett Offshore Basis Cuxhavenben készülnek a húsz szélerőmű alapozására szolgáló alaptestek, amelyeket rövidesen kihajóznak a Borkum Riffgrund 2-re.

A huszonöt négyzetkilométeres szélerőműpark Borkum szigetétől északnyugatra terül el, mintegy negyven kilométer távolságra, a holland partok előtt. Összesen 56 alaptestre van szükség, de ezek közül húszat fúrás helyett az úgynevezett Suction Bucket-technológiával rögzítenek a tengerfenéken. A helyszínen a GeoSea, az alaptestek elhelyezésével megbízott vállakozás az óriási, alul nyitott acéltartályokat lesüllyeszti a tengerfenékre. A lesüllyesztett, búvárharangszerűen kiképzett, körkörösen a talajjal érintkező alaptestek üregében vákuumot hoznak létre, ezáltal az a környező tengervíz nyomására mélyen beleszívódik a talajba és alkalmassá válik a felmenő oszlopszerkezetek szerelésére.

Alaptest, szállítás közben

Ez az építési folyamat sokkal kisebb zajkibocsátással jár és a környező tengeri élővilágra nézve is kíméletesebb. A szélerőműpark első egysége, a Borkum Riffgrund 1. már ezzel a módszerrel épült, melyet az olaj- és gáziparból kölcsönöztek, ahol már több mint húsz éve használják tengeri fúrótornyok alapozásához.

A szerkezetek szállításához használt tengerálló uszályok és az azokat vontató hajók február eleje óta látogatják sűrűn a cuxhaveni kikötőt. A széltornyonként három alaptestet összefogó merevítőszerkezetek, a jacketek ezeken az uszályokon érkeznek a gyártóhelyről a kikötőbe, ahol egy daru leemeli azokat az uszályról és ráhelyezi a korábban már megfelelően előpozicionált alaptestekre. Összeszerelésük után az ötven méteres magasságot elérő, 950 tonnás szerkezeteket a kikötő tárolást szolgáló részébe szállítják, innen viszi majd el az összeszerelésnél segédkező hajó.

Ez a hajó, az Innovation, 2016 óta használja Cuxhaven kikötőjét, legelőször a Nordsee One-szélerőműpark építésekor végezte a szállításokat. A hajó – nevének megfelelően – abban különbözik társaitól, hogy a törzsében függőleges, alul és felül nyitott aknákat képeztek ki, ezekben az aknákban mozognak azok a szerkezetek, melyeket a szerelés helyén a tengerfenékre letalpalva, a hajótestet a vízszint fölé emelik, így biztos, a tengervíz mozgásától független munkafelületet képeznek.

A Borkum Riffgrund 2-n ötvenhat Vestas-szélturbina fog működni 450 megawatt összlapacitással, ez mintegy 460 ezer háztartás ellátására elég.

Repülő hajó, mint munkaplatform

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek