Alaszkai rejtély: a tragikus balforduló

iho/repülés   ·   2011.11.13. 09:00
Otter_cim_1

Egyelőre a vizsgálat sem tudta megállapítani, pontosan mi okozta a balesetet, amelyben augusztusban négyen vesztették életüket és négyen súlyos sérüléseket szenvedtek Alaszkában. Az áldozatok között volt a pilóta, valamint az egykori alaszkai szenátor, Ted Stevens, míg a súlyos sérültek között volt Sean O’Keefe, a NASA egy korábbi igazgatója.

Az N455A lajstromjelű de Havilland Canada DHC-3T Otter típusú légcsavaros-gázturbinás gép a Nerka tónál szállt fel, a baleset Dillinghem repülőterétől északra 18 mérföldnyire történt. Az Otter egészen odáig pontosan a kurzuson repült, a katasztrófa előtt pár perccel azonban érthetetlen mód emelkedő balfordulóba kezdett, aminek a következtében hegyoldalnak ütközött.

A szerencsétlenül járt gép: tipikus alaszkai közlekedési eszköz az úszótalpas Otter

Az NTSB jelentése szerint ennek a balfordulónak egyelőre nincs biztos magyarázata. A gépen két GPS, mozgótérkép és rádió-magasságmérő is működött, ezek használatával a pilóta a nem túl kedvező időjárási körülmények, a korlátozott látás mellett is biztonságosan végigrepülhette volna az útvonalat.

Automata jeladó hiányában sokára találták meg a roncsot és a túlélőket

Az egyetlen feltételezés, amelyre a közlekedésbiztonsági testület baleseti vizsgálói jutottak, az volt, hogy a pilóta váratlanul elvesztette cselekvőképességét. A repülőgép vezetőjének 28 ezer(!) repült órája volt, ismert volt kiváló képességeiről, profizmusáról, arról, hogy mindenekelőtt biztonságra törekedett. A gép és pilótája ismeretében ez a pusztulásba vezető balforduló nem lehetett szándékos manőver, állítják a vizsgálók.

A magyarázat szerintük a repülőgép-vezető múltjában keresendő: a pilótát 2006-ban szélütés érte, de rendbejött, és 2009-ben ismét megkapta az orvosi engedélyt a kereskedelmi célú repüléshez.

Az Otter 2005-ben, közvetlenül azután, hogy csillagmotor helyett gázturbinát kapott <br>fotó: ailiners.net, John Olafson

A közlekedésbiztonsági testület ezért egyfelől arra szólítja fel a Szövetségi Légügyi Hivatalt, hogy ismét vizsgálja felül az egészségügyi alkalmasság kritériumait. A másik fontos tanulsága az ügynek, hogy az ilyen egy hajtóműves kis utasszállítókon is szükséges lenne kötelezővé tenni a hang- és adatrögzítőt. Ezek hiányában lehet, hogy sohasem tudjuk meg, valójában mi történt ennek a tragikus repülésnek az utolsó három percében – mondta a nagy port felvert és sok vitát kiváltó balesetről az NTSB elnök asszonya, Deborah Hersman.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.