Alice a levegőben is szép! Repül a világ első teljesen elektromos regionális kisgépe

iho/repülés   ·   2022.09.28. 12:00
220927-alice-1260x840

Történelmi fordulat? Az Eviation szerint olyan ez, mint amikor a robbanómotorokat felváltották a sugárhajtóművek... Gyűlnek a megrendelések a kilenc személyes karcsú konstrukcióra.

Kezdetekben igen futurisztikus gépet láttunk az Eviation Alice fantáziarajzain, sőt, egy párizsi szalonon is V-vezérsíkokkal, három kisebb elektromotorral (a szárnyvégeken és a farokban toló légcsavarral), ráadásul farokkerekes elrendezésben, aztán ahogy gyűltek a megrendelők, úgy alakult a konstrukció hagyományosabbá, orrkerekessé, két húzó légcsavaros motorral a farokrészen a törzs mellett. a lényeg, hogy a végleges elrendezésben történt a kis gép első felszállása Moses Lake repülőterén.

(fotók: Eviation)

A repülés mindössze kilenc perc és három másodperc alatt zajlott, mint ahogy a csinos madár majd szolgálatba állásakor sem tündöklik a hatótávolsággal, de nem is arra van szüksége, nem is arra épült. Három alapfunkcióban használják majd: városokkal és repterekkel sűrűbben pettyezett területeken, mint Kalifornia és a Szilícium-völgy vagy a keleti part Boston–Washington–New York hálózata. Gyors, szén-dioxid-kibocsátás nélküli, regionális kapcsolatot teremt, akár ráhordó funkcióval, kilenc fő számára. Kompozitépítés és a későbbiekben teljes fly-by-wire, első nekifutásra két pilótával, a későbbiekben akarják elérni a megrendelők számára plusz vonzó egypilótás üzemeltetést..

Kényelmesebb elrendezésben cégek embereit viheti egyik központból a másikba, végül a jelek szerint az egyik legsikeresebb feladatrendszer a csomagküldés lesz, mindehhez rendelkezésre áll 1200 kilós kapacitás, 815 kilométeres berepülhető távolság, félórás töltéssel egyórás repülés 220 csomós utazóval. Nem túlnyomásos a törzse, úgyhogy háromezer méteren vagy az alatt repül, de ez és a business-jetekhez képest szűkösebb belső tér a maximum egyórás utakon nem jelent problémát az utasoknak, állítja az Eviation. A törzs karcsúsága miatt a ki- és beszállást meg a rakodást két külön ajtón át oldják meg a pilótafülke, illetve a szárny mögött.

Ebben a kategóriában tehát az izraeli eredetű startup komoly előnyre tett szert a már ugyancsak készülő versenytársakkal szemben: az első megrendelő, a Cape Air regionális légitársaság, amely nem kevesebb, mint 75 példányt állít majd forgalomba, a GlobalX ötvenet, amelyek a karibi szigetek között is repülhetnek majd, de a legfontosabb és feltehetően mások számára is döntő elkötelezettség a csomagküldő piacról erősítette meg a gép pozícióját, ez pedig a DHL volt, amely első menetben tizenkét gépet kötött le.

Az első repülés után a tesztpilóta kifejezetten elragadtatással beszélt a gép kezelhetőségéről, repülési tulajdonságokról, az elektromos motorok reagálásáról. Gregory Davis, az Eviation elnök-vezérigazgatója az elektromos gép repülését ahhoz a fordulathoz hasonlította, mint amikor a nagy csillagmotorokat kezdték felváltani a sugárhajtóművek az utasszállító gépeken.

Ami a menetrendet illeti, az FAA típusengedély megszerzését és az első gépek forgalomba állítását 2027-re remélik, addig pedig a tesztprogram mellett folyamatos a fejlesztés is: Davis hangsúlyozta, sokat nyom a latba, mennyiben fejlődik közben az akkumulátor-technológia.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek