Alitalia: visszaállamosítás, kérdőjelekkel

iho   ·   2020.07.05. 12:00
cim
Hivatalosan is bejelentették az „új” Alitalia megalakulását, új vezetéssel, Alitalia-Sai helyett Alitalia-Tai néven. Az olasz kormány reményei szerint ezzel lezárul végre az olasz nemzeti légitársaság többéves pénzügyi bukdácsolása.

A cégvezetés – az új elnök Francesco Caio, korábban az olasz posta vezetője, és Fabio Lazzerini, aki az Emirates főnökségének volt oszlopos tagja – az újonnan kijelölt igazgatótanáccsal és a pénzügyminisztérium tanácsadóival megkezdheti az új üzleti terv kialakítását, amely aztán az Európai Bizottság elé kerül. De erről a tervről egyelőre csak olyan általánosságokat lehet tudni, mint hogy az új Alitalia megfelel majd a járvány következtében a légiközlekedési piacon keletkezett kihívásoknak, illetve versenybe száll a légitársasági konkurenciával, de hogy milyen koncepció alapján, az egyelőre nem világos.

Az viszont konkrétum, hogy a cég hárommilliárd eurós költségvetéssel és száz repülőgéppel áll fel, utóbbi nem jelent túl nagy csökkenést a jelenlegi 113 gépes flottához képest. Jövőre szeretnék a légitársaság gazdálkodását egyensúlyba hozni, majd 2023-ra már profitot kell, hogy termeljen a vállalat.

(fotók: Alitalia)

Az unió versenyjogi biztosa szerint az Alitalia akkor számíthat az állami támogatás elfogadására, ha valóban szakít az előzményekkel, és ha valóban új üzleti tevékenységbe fog. Az olaszok nyilván abban reménykednek, hogy az Európában végig söprő „állami támogatás hullám”, amelyet az Unió is engedélyezett a járvány okozta veszteségek miatt, lehetővé teszi az Alitalia talpra állítását is. Azonban a brüsszeli reakciók azt jelzik, hogy az EU ezalkalommal sem tekint el bizonyos feltételektől.

Amit egyelőre tudni lehet, az az, hogy miután a cég visszatér a járvány előtti járatokhoz, ezen kívül új vonalakon is repülni fog, elsősorban Rómából eddig nem annyira kiszolgált desztinációkra – az országon belül. Ez egyébként élesen ellentmond korábbi javaslatoknak, amelyek szerint az Alitalia épp azzal tudna versenyképessé válni, ha a gazdaságtalan rövid távú járatokat adja fel. Mindenesetre a júliusi újrakezdés során először Amszterdamba és Párizsba repül a cég Rómából és Milánóból.

A római kormány közlekedési minisztere szerint nem akarják korlátozni az egészséges versenyt, de más sajtóhírek szerint az államvezetés többféle eszközzel próbálja majd helyzetbe hozni az új Alitaliát, például az új vonalakra a cég monopóliumot kapna. A Ryanair, illetve az Olaszországban működő más diszkont légitársaságok máris jelezték, nem tartják az Unió normáival összeegyeztethetőnek az Alitalia visszaállamosítását, és arra emlékeztetnek, hogy miközben például a Lufthansa a járvány okozta kiesés miatt volt kénytelen állami segítséghez folyamodni, addig az Alitalia bajai jóval a COVID-hullám előtt keletkeztek. (Hasonló alapon támadja O’Leary az Air France számára tervezett állami segítséget.)

Ugyancsak kérdéses, elfogadják-e az érdekvédelmi szervezetek a várhatóan 4-5 ezer főnyi leépítést, ami a jelenlegi állomány majdnem felének elbocsátását jelentené. A Financial Times arra emlékeztet, hogy a szakszervezetek már többször megtorpedózták az Alitalia átalakítását, a szerkezeti racionalitást és leépítést, illetve a fúziót más nagy cégekkel (KLM és még korábban az Air France).

Ugyancsak elgondolkodtató a lehetséges jövőbeli versenyképesség dolgában, hogy míg tavaly az Alitalia a nemzetközi forgalomban kevesebb, mint tízmillió utast szállított, a Ryanair 28,6, az easyJet 14,7 millió utast vitt Olaszországból és Olaszországba. Az Alitalia járatainak töltöttsége és a gépek napi repült óraszáma is jóval kisebb volt a versenytársakénál.

Az olaszországi low-costok lobbiszervezete, az AICALF szerint a római kormány elavult elképzelések szerint kezeli a légiközlekedést, az pedig illúzió, hogy az állam hárommilliárdja talpra állítaná a céget, hacsak nem változtatják meg közben a verseny szabályai is.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek