Alvó irányító, éber pilóták: ilyenkor mi a teendő?

iho/repülés   ·   2011.10.29. 17:30
rr_cim

Idén tavasszal a washingtoni Ronald Reagan Repülőtér légiforgalmi irányítója éjszaka egyedül volt a toronyban szolgálatban – és elaludt. A közeledő repülőgépek hiába hívták rádión, Reagan torony nem reagált. A körzeti irányító két érkező járat, az American Arilines és a United pilótáinak azt tanácsolta, hogy szálljanak le annak az eljárásnak a szabályai szerint, amely a toronyból nem irányított repterekre vonatkozik.

A National Transportation Safety Board (NTSB, Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testület) azonban most közreadott jelentésében azt is kiemelte: ez a repülőtér nem szerepel azok között, amelyeken engedélyezett ez az eljárás.

Fotók: Reagan Airport

Mindkét gép (a gyér éjszakai-hajnali forgalomban) esemény nélkül leszállt, azonban az esetet komoly vizsgálat és nagyon heves szakmai vita követte.

A Bloomberg Busines Week összefoglalója szerint az NTSB elsősorban a repteret hibáztatja, amiért a légiforgalmi irányító kimerülten adott szolgálatot. Ezzel kapcsolatban az NTSB kritikákat fogalmazott meg a Szövetségi Légügyi Hivatal, az FAA beosztásokat szabályozó gyakorlatával szemben is. Az FAA azóta változtatott is ezen, és előírta, hogy minden reptéri toronyban legalább ketten kell, hogy éjszaka szolgálatban legyenek, illetve újraszabályozta az eljárásokat arra az esetre, ha a torony nem válaszolna a pilóták hívására.

A jelenség és a probléma egyáltalán nem egyedi, a washingtoni incidens nyomán kilenc hasonló elalvásra derült fény a vizsgálatok során csak idén, csak márciusig. A Ronald Reagan tornyában szolgálatot teljesítő irányító elmondta: ez volt a negyedik egymást követő éjszaka, amikor szolgálatban volt, és a napközbeni alvása sem volt zavartalan.

Az érintett légitársaságok ugyanakkor elégedetten nyilatkoztak arról, hogy az irányítás nélkül leszálló gépek személyzetét az FAA nem marasztalta el, ennek megfelelően az American és a United sem indít belső eljárást ellenük. A United szóvivője külön kiemelte a pilóták helyes helyzetértékelését és jó döntését.

Ha nincs toronyirányítás, az előírások szerint a gépek úgy szállhatnak le, hogy egymás között egyeztetik pozícióikat és eljárásukat a landoláshoz. Az NTSB friss jelentése viszont azt állítja: a körzeti irányítónak nem a leszállást kellett volna javasolnia a személyzeteknek, hanem hogy „holdingoljanak”, várakozzanak a légtérben.

A körzeti irányító azzal védekezett, hogy ilyen esetre, amikor a torony nem válaszol, nem volt kiképezve. Az FAA igazgatója, Randy Babbitt ugyanakkor az incidens nyomán arra utasította a körzeti irányítókat, hogy ha a torony nem válaszol a gépek hívására, küldjék a gépeket kitérő repülőtérre.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.