Autóbusz újratöltve: az Eversum-koncepció

Kiss Bertalan   ·   2021.06.21. 18:00
00_eversum

Az osztrák–szlovén közös vállalkozás, az eVersum mobility solution GmbH központja Grazban, míg a cég másik telephelye, a Mariborral szomszédos Limbusban található. A történelem fura fordulata, hogy az egykori nagy haszonjráműgyártó TAM cég központja szomszédos, de ma már csak autóbuszokat gyártanak.

e-Train

Az alapkonstrukció valójában nem új, csak éppen turistákat fuvaroznak és Dottónak hívják. A vontató kocsihoz a pótkocsik szintén merev vonóruddal kapcslódnak. A meghajtás, a hátsó kerekekhez épített, egy-egy 15 kilowattos, együttesen 1500 newtonméter nyomatékú villanymotor biztosítja. Az akkucsomag 66 vagy 88 kilowattórás lehet, ez maximum 120 kilométerre elegendő, a maximális sebesség 25 kilométer/óra és 22 százalékos emelkedőre is fel tud kapaszkodni.

 eVersum e-Train

A szerelvény mozgását összkerék-kormányzás segíti, a futóművek torziós rugózásúak, a fékrendszer kétkörös, légfékes. Az áramutánpótlást menet közben a tetőn lévő, opciós napelemtáblák biztosítják, illetve segítik a klímaberendezések működtetését és télen a hőszivattyús fűtését. A buszkombináció teljes mértékben megfelel a jelenlegi hatályos jogszabályoknak.

A vontató vezetőfülkéje

A vontató csak 2,7 méter hosszú, a pótkocsik 3,9; 5,4 és 6,9 méteres hosszúsággal választhatók, de lehetőség van a különböző hoszszúságú pótkocsik kombinálására is. A férőhelyek száma 10–14+1; 16–22+1 vagy 22-30+1, hoosszúságtól függően. A jármű szélessége 1,8 vagy 2,2 méter lehet, a teljes hoossz maximum 22,5 méter, az utasszám 65 fő. Az ajtókialakítás lehet egy-egy tagos vagy egy kéttagos, akár mindkét oldalon, természetesen a mobil rámpa sem hiányzik. A jármű önhordó szerkezetű, nagy szilárdásgú acélból készült.

e-Shuttle

Ez egy moduláris minibusz, 5,7 vagy 7,2 méteres hosszúsággal, 2,2 méter széles és 2,8 méter magas. A belső tér a leendő funkciótól függően alakítható ki, városi közlekedés, belső reptéri használat, VIP kivitel, vagy kimondottan mozgássérültek szállításra alkamas (PRM) jármű. Az utastér mérettől, rendeltetéstől függően maximum 30 személyes lehet, ebből 8–21 az ülőhelyek száma és PRM járműként három utast vihet.

e-City, egyelőre még tanumány, de ez lehet a harmadik a kínálatban

A meghajtást itt is a hátsó kerekek biztosítják, 2×15 kilowattos motorral, 120 kilométeres hatótávval és huszonöt százalékos kapaszkodó-képességgel. A lítium-ion akkucsomag 44 vagy 66 kilowattórás. A futóművek független felfüggesztésűek, légrugózással. A fékergia-visszatáplálás melett itt is ehetőség van a tetőre szerelt napelemekkel növelni a hatótávot, hűteni-fűteni az utasteret. Az akkutöltés mértéke napelemről tizenöt perc alatt, öt kilométer hatótáv.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek