Az ekranoplan, ami kiemelkedhet a vízközelből

iho/repülés   ·   2022.05.25. 12:00
liberty-lifter

Az amerikai verzió képes lenne igazán repülni is 3000 méter magasan. Nagy kapacitás, gyorsaság és alacsony karbantartás-igény. Többféle hadszíntéren lenne fontos a megjelenése.

Erős a jelek szerint az amerikaiak késztetése arra, hogy megerősítsék a tengeri-légi szállítási lehetőségeket, méghozzá azokat, amelyek esetleg partraszálló műveletekben gondoskodnak a támadóerők illetve az utánpótlás eljuttatásáról a rendeltetési helyére. Erről szól nyilván a C-130 tervezett amfíbia-változata, és gyaníthatóan erről szól a DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency), a Pentagon kutatási részlege új programja. A „Liberty Lifter” nagy hatótávolságú, nagy teherbírású jármű fejlesztését célozza, amely az úgynevezett párnahatás révén képes nagy sebességgel közlekedni – néhány méternyi magasságban a talaj, illetve a tenger felszíne fölött, utóbbi esetben nagyságrendekkel gyorsabban, mint ha ugyanaz a szállítás hajón történne.

A Kaszpi-tengeri Szörny

Ha olvasóink a szovjet ekranoplan-programra gondolnak, valóban ugyanarról a jármű-kategóriáról van szó, de alapvető különbség, hogy az új technológiák komoly esélyt adnak a fejlesztésnek, míg a Kaszpi-tengeri Szörny és a hetvenes-nyolcvanas években elkészült, hasonló de kisebb orosz konstrukciók sosem váltak hadarafoghatóvá, nem kerültek sorozatgyártásra, noha egy időben a nyugatiak is erősen aggódtak amiatt, hogy ezek a gyors rakétahordozók az USA repülőgép-hordozóit képesek veszélyeztetni.

Azonban a korlátozott feltételek, például, hogy csak egy bizonyos hullám-magasságig volt lehetséges rohanni velük a víz felett – plusz a korlátozott hatótávolság, a hatalmas üzemanyag-igény, és a rossz manőverező képesség végülis izgalmas kiállítási tárgyakká degradálta ezeket a félelmetes gépezeteket. Viszont a különféle koncepciók azóta is fel-fel bukkannak, azzal, hogy feltehetően az oroszokat a mostani expanzív elképzelések kapcsán nem csak a déli tengerek, mint inkább az északi jég- és hómezők felett mozgó ekranoplanok érdekelhetik.

Egyébként az amerikaiak is foglalkoztak az ilyen járművek gondolatával, de a Boeing Pelican nevű elképzeléséből sem lett konkrét terv. A DARPA azonban éppenséggel azt célozza, hogy a Liberty Lifter legyen képes startolni és leszállni viharos vízfelületre is, a szállítható hasznos tömeg száz tonna fölötti, a hatótávolság pedig 7500 kilométer lenne. Heteken át dolgozhasson anélkül, hogy kikötői karbantartásra ki kelljen vonni a járművet, javarészt a repülőgépek építéséhez képest olcsóbb anyagokból készüljön, és legyen képes számítógépes vezérlése révén elkerülni az akadályokat és a túl nagy hullámokat.

De, ami a legérdekesebb, az amerikai ekranoplan kikerülhetne a párnahatás fölé, huzamosan képes lenne maximum háromezer méter magasan valóban repülni is.  Ez nyilván nagyban kiterjesztené az eddigi kísérletekkel szemben a képességeit. A gépet az eddig megjelent fantázia-rajzok és videók szerint kéttörzsűre terveznék, toló légcsavarokkal, de hogy a tíz propeller milyen meghajtást kap, arról egyelőre nincs adat, elképzelhető, hogy elektromosat. A fejlesztés első szakaszában határozzák meg a végleges paramétereket, majd 2027-re készülne el az első prototípus.

A Liberty Lifter megjelenése fontos lenne tehát az olyan potenciális konfliktus-körzetekben, mint például akár a Fekete-tenger, akár a Dél-kínai-tenger övezete, mint ismert, Biden elnök épp a napokban mondta ki, hogy az USA katonailag is beavatkozna, ha Kína megtámadná Tajvant. De az északi területek is fontosak, most ugyan nagy a csend, de korábban Oroszország bejelentette, egészen az Északi-sarkig terjeszti ki érdekszféráját, és ez ebben az övezetben is fokozhatja a feszültséget.  

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.