Fiatalodik a használtautó-kínálat Magyarországon, nő az elektromos és hibrid modellek aránya
A Használtautó.hu járműhirdetési portál szerint az októberi adatok a magyar használtautó-piac lassú szerkezetváltását jelzik.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) együttműködésével készített októberi adatok alapján a kínálat fiatalodott, nőtt az alternatív hajtású modellek aránya, és az árstruktúra is átalakult: csökkent az olcsóbb autók részesedése és emelkedett a magasabb árkategóriák súlya.
A személygépkocsi-hirdetések 2025 októberében 37,8 százalékában tartoztak két és fél millió forint alatti árkategóriába, 27,6 százalék 2,5–5 millió forint közé, 22,1 százalék az öt–tíz millió forintos sávba esett, míg 12,5 százalék tízmillió forint feletti áron szerepelt. Egy év alatt a legolcsóbb szegmens hozzávetőleg négy százalékkal zsugorodott, miközben a 2,5–5 millió forint közötti kínálat kismértékben, az öt–tíz milliós kategória pedig két és fél százalékkal nőtt.
A kínálati átlagár októberben 5,6 millió forintra nőtt a tavalyi 5,4 millió forinthoz képest, ami egyértelműen a drágább modellek térnyerését tükrözi.
A meghirdetett autók összetétele továbbra is a hagyományos hajtásláncok túlsúlyát mutatja, ugyanakkor egyre markánsabb az alternatív meghajtások térnyerése. A hirdetések közel fele, 54 ezer 500 benzinmeghajtású autó volt, a dízelek pedig 45 ezer 500 hirdetéssel szerepeltek a kínálatban. A hibridek 4900, az elektromos autók 5600 hirdetéssel voltak jelen. Éves összevetésben ez azt mutatja, hogy az elektromos autók kínálata 31,8 százalékkal bővült, a hibrideké 9,2 százalékkal emelkedett, míg a benzin- és dízelmeghajtású modellek száma lényegében stagnál.
A futásteljesítmények és az életkor közötti összefüggések továbbra is jól látszanak. A benzines autók átlagosan 155 ezer kilométert, a dízelek csaknem 220 ezret futottak, vagyis a dízel modellek átlagosan 41,9 százalékkal többet járták az utakat. A benzines autók átlagéletkora 13,7, a dízeleké 12,2 év volt, és míg a dízelek futásteljesítménye kismértékben nőtt, a benzineseknél stagnálást mutattak az adatok. A statisztika alapján a benzines autók minden egyes évvel átlagosan 6,9 százalékot, a dízelek 7,9 százalékot, az elektromosok 7,7 százalékot, a hibridek 6,4 százalékot, az egyéb meghajtásúak pedig 6,2 százalékot veszítettek az értékükből. Minden megtett ezer kilométer további két tized százalékos árcsökkenést eredményezett.
A legdrágább kategóriát a hibridautók jelentik, amelyek átlagára 2025 októberében 11 millió 910 ezer forint volt. Ez a tavalyi értékhez képest egy százalékos csökkenés, ugyanakkor továbbra is ez a hajtástípus rendelkezik a legmagasabb kínálati árszinttel. Az elektromos autók átlagára 10,9 millió forintra mérséklődött, ami éves szinten 6,1 százalékos visszaesést mutat. A hagyományos hajtásláncok ennél jóval szerényebb árkülönbséggel szerepeltek: a benzines és dízel személygépkocsik ára majdnem azonos szinten mozgott, a dízelek átlagosan 5,6 százalékkal drágábbak voltak, mint a benzinesek.
A legtöbb hirdetéssel októberben a Volkswagen (körülbelül 7400) szerepelt, amelyet a BMW követett, cirka 6300-zal. Mögöttük a Ford és az Opel majdhogynem azonos hirdetésszámmal (nagyjából hatezer) osztozott a harmadik és negyedik helyen, majd a Mercedes-Benz (5600) és az Audi (4800) következett. A Toyota, a Škoda és a Renault (2900–3900) változatlanul a középmezőnyben maradtak, míg a lista végén a Kia (2500) állt. A márkák átlagéletkora is enyhe csökkenést mutatott, a Renault, Opel és Volkswagen modellek továbbra is a legidősebbek közé tartoztak, míg a Kia átlagosan 9,2 éves modelljei alkották a legfiatalabb kínálatot.
A kínálati árakban is jól kirajzolódnak a különbségek: a Mercedes-Benz–BMW–Audi prémiumtrió továbbra is jelentősen drágább, mint a hétköznapi márkák, amelyek közül a Kia, Toyota, Škoda és Volkswagen egy csoportot alkotott a 4,7–5,2 millió forintos árkategóriában. A Ford átlagára valamivel alacsonyabb volt, míg a Renault és az Opel modelljei hárommillió forint alatti átlagárral szerepeltek a kínálatban.
A Használtautó.hu közleménye szerint a tíz legnépszerűbb modell között az Audi A6 bizonyult a legdrágábbnak 6,7 millió forintos átlagárral, míg a Suzuki Swift volt a legolcsóbb, átlagosan 1 millió 650 ezer forinttal. A Kia Ceed volt a legfiatalabb modell kilenc év körüli átlagéletkorral, míg a Swift csaknem 17,3 évvel vezette az idősebbek listáját. Az árváltozások között a Suzuki Swift mutatta a legnagyobb, 13,8 százalékos éves drágulást. Életkor tekintetében a legtöbb modell fiatalodott, kivéve az Opel Astra J-t, amelynél stagnálást regisztráltak.
A Használtautó.hu és a KSH együttműködésében minden hónapban megjelenő statisztika célja, hogy átláthatóvá tegye a magyar használtautó-piac szerkezetét, és képet adjon a keresleti-kínálati trendek alakulásáról.
(Nyitóképünk illusztráció. Fotó: Károly Szabolcs)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!