Bajban az AirBaltic: eladás vagy tőkeemelés?

iho/repülés   ·   2011.09.23. 10:39
AirBaltic_cimkep

Csődeljárást kért maga ellen az AirBaltic. Az ATW Online híre szerint a veszteséges lett nemzeti légitársaság tulajdonképp a két fő tulajdonos, a lett állam és a Baltic Aviation Systems (BAS) közötti vita áldozata. A vita lényege a társaság életbentartásához szükséges tőkeinjekció, de közben az elmérgesedett disputa erősen politikai jelleget öltött – értékeli a légi közlekedési szakportál.

A lett állam a részvények 52,6, a BAS 47,2 százalékát birtokolja. Bertolt Flick, a légitársaság és egyben a BAS elnök-vezérigazgatója azt állítja, hogy a lett kormány felelőtlen módon ismételten elhalasztotta a döntést a tőkeemelésről, miközben a BAS kinyilvánította készségét, hogy a szükséges tőke egy részét fedezi, persze ha a kormány is odateszi a maga részét.

Miután a BAS minden feltételbe belement, a kabinet a napokban ismét elhalasztotta a határozatot, tőkeemelésől sem intézkedett, és nem is adott engedélyt a kisebbik főrészvényesnek, hogy egyoldalúan megemelje a maga részét a tőkeemelésben. A rigai kabinet ehelyett váratlanul bejelentette, hogy eladja részesedését a légitársaságban.

A csődeljárás révén a vezérigazgató megpróbálja kizárni a lett kormányt a döntéshozatalból, olyan csődbiztos kineveztetésével, akinek az elképzeléseihez valamennyi partnernek alkalmazkodnia kell, beleértve a részvényeseket, a vállalatvezetést és az igazgatótanácsot. A csődbiztost bíróságnak kell kijelölnie, és ugyancsak bíróságnak kell elfogadnia a további működéshez szükséges tervezetet is.

Flick szerint a lett kormányon kívül valamennyi részvényes elkötelezte magát a légitársaság további működése mellett, az eljárás pedig megtörheti „a kormány blokádját”.

Az AirBaltic az év első hét hónapjában 1,97 millió utast szállított, ez hét százalékkal több a tavalyi hasonló időszak eredményénél. A társaság 12 „Classic” 737-est, és két még régebbi 737-200-ast használ, a légcsavaros-gázturbinás flotta pedig 8 Q400-asból és 9 Fokker 50-esből áll. Útvonalhálózata Rigából átfedi Európa nagy részét és vannak közel-keleti járatai is.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.