Bombázók Ostrava felett: B-52, Szu-22, Mirage 2000
A csehországi Ostravában hétvégén 11. alkalommal tartották a NATO Day nevű rendezényt, ami neve szerint nem repülőnap, ezt jelzi, hogy a különféle haderőnemek több helyszínen tartanak statikus és dinamikus bemutatókat. A repülőtér jellegéből következően azonban túlnyomó repülőeszközöket láthat az érdeklődő.
A csehek minden évben tudnak olyan különlegességeket bemutatni, amelyek a régióban máshol ritkán láthatóak.
Ebben az évben szárazföldi bemutatók közül kiemelkedett a LT-38 Skoda tank dinamikus és statikus bemutató. A második világégés előtt a cseh ipar – elsősorban a Skoda nehézipari cégcsoport – kiváló fegyvereket gyártott. A LT-38 közepes harckocsi ezek közé tartozott. A páncélos páncélzata és lövege akkoriban felülmúlta a Harmadik Birodalom Panzer I. és II. páncélosát, és a korai Panzer III. példányokat is. Nem véletlen, hogy a Cseh-Morva Protektorátus megalakítása után a gyártás folytatódott, és a Wermacht is rendszerbe állította a Skoda tankot. Magyarország a cseh tank licencét a háború előtt megvásárolta, és a Magyar Királyi Honvédség számára sorozatban gyártotta a cseh tank alaptervén kialakított Turán névre keresztelt változatokat. A csehek a világon utolsó működőképes LT-38-ast (bár nem lehet tudni, mi van a Kubinkai raktárakban) Amerikából vásárolták vissza, és felújítást követően mutatkozott be a nagyközönségnek.
A szárazföldi bemutatókon más nehéztechnika is rész vett, például a hazai 7. gépesített dandár T-72M4 harkocsijai, több páncélozott szállítójárműve, valamint a KUB üteg, az S-8 légvédelmi rakétakomplexum, és a DANA önjáró tarack. A nehéztechnikán túl cseh, lengyel, szlovák rendőri, katonai különleges egységek kísértek VIP személyt, védtek, vagy elfoglaltak különböző épületeket és több kutyás bemutató is tartottak.
A közönség túlnyomó része azonban a repülőgépekért jött Ostrava-Mozsnov repülőterére.
A statikus bemutatón láthattuk az amerikaiak örökifjú nehézbombázóját, a B-52H-t, egy F-15C és egy C-130H2 melllett. Itt volt az európai vetélytárs, a Eurofighter, a Mirage 2000N, láthattuk az F-16MLU/C-t, és a Gripent, azaz JAS-39C/D-t is. A keleti technikát képviselte a MiG-29, a kéthajtóműves légcsavaros szállítóhgép, az L-410, a helikopterek közül a Mi-8, Mi-17, W-3 és Mi-2.
A statikus sor különlegességei voltak a balti légierők gépei, az észtek An-2 szállító és L-39 Albatrosz gyakorló, a litvánok C-27J szállítórepülőgépet küldtek.. Ez utóbbiból típusból három is volt a rendezvényen, mivel a Román Légierő statikus, az Olasz Légierő dinamikus program keretében mutatta be a Spártai (Spartan) névre keresztelt szállítógépet.
Hazánk évek óta statikus bemutatóra küld repülőgépet, erre a rendezvényre a 39-es oldalszámú JAS-39C Gripen EBSHU vadászbombázó mutatkozott be a közönségnek. A bemutatkozást szó szerint lehet érteni, mert a kecskeméti repülőnapokhoz képest, itt az érdeklődők (még a magyarok is) megtekinthették a NATO kompatibilis Griff pilótafülkéjét (fényképezni nem lehetett, de ez bevett szokás más légierőknél is).
A dinamikus repülőprogram élvezetéhez a tapasztalt nézők és fotósok elhagyták a repülőteret és a leszállópályára merőleges bemutatótengely környékén vertek tanyát. A repülőbemutató így kvázi körülöttünk zajlott, ami egyrészről kiváló látványt és fotózási lehetőséget ad, másrészről veszélyes dolog, hiszen nem véletlenül van biztonsági zóna más rendezvényeken. Itt a közelben lakó gazdák cukorrépaföldjén viszont saját felelősségünkre tartózkodtunk.
A bemutató sztárparádét ígért, és nem is csalódtunk az előzetes programban.
Tavaly már tiszteletét tette a Barksdale Légitámaszpontról a 307. tartalékos repülőszázad veterán B-52H Stratofortess nehézbombázója, most a statikus bemutatón álló bombázó mellett egy másik BUFF bemutatót is repült.
Hasonló reveláció volt, a Francia Légierő Ramex Delta nevű demója, amely gyakorlatilag az Ostravai repülőtér elleni földi csapás imitációja volt. Régebben Mirage-2000D csapásmérő, most Mirage-2000N (nukleáris csapásmérésre is alkalmazható bombázó) változattal repülték a programot, amit évente néhány helyen mutatnak csak be. A franciák egyébként is elismerést érdemelnek, mivel az amerikaiak utolsó pillanatban lemondták KC-135 tankergépük küldését Ostravába, de az Armée de l'Air kisegítette a házigazdákat egy KC-135FR-el.
Az Ostravai repteret a gallok előtt már „lerombolták” a Lengyel Légierő Swidini 22. repülőbázis Szu-22M4 vadászbombázói. A változtatható szárnynyilazású gépekkel most is precízen és alacsonyan repült bemutatót láthattunk.
Infracsapdaszórással növelt élményt nyújtottak a Szlovák Légierő légiharcbemutatót repülő MiG-29ASz repülőgépei.
A hollandok F-16MLU vadászbombázója mellett a Török Légierő Solo Turk F-16Block40 demutatója is nagy sikert aratott. Szóló bemutatót repült többek között még a szlovák MiG-29ASz, az osztrák és az olasz Eurofighter. A szlovén PC-9M és a Királyi Légierő Super Tucano, Hawk és King Air repülőgépe is bemutatózott a rendezvényen.
A Cseh Légierő repülőeszközei közül mindkét nap három Mi-17, ugyancsak három Mi-24, egy C-235 és két L-159 ALCA húzott át a beton felett, ezt követően JAS-39C Gripen vadászbombázó imitált utántöltést végzett a francia KC-135FR tankeréről. A hazai légierő MI-24/35 Hind csatahelikoptere is bemutatót repült.
Helikopteres demót tartottak a svájciak Super Puma és az Osztrák Légierő S-70 BlackHawk forgószárnyasával.
Különböző nemzetiségű (szlovák, lengyel és cseh) Mi-8/17 helikopterek a szárazföldi dinamikus bemutatókon is részt vettek, elsősorban különleges (katonai és rendőri) egységek változatos technikájú deszantolásával és kiemelésével.
A kötelékek száma nem kényeztette el a nagyérdeműt (saját magam nem is bántam), de a mennyiséget pótolta a minőség, hiszen a Brit Királyi Légierő Red Arrows bemutatócsapata precíz és kimagaslóan nehéz műrepülésével ejtette bámulatba a nézőket. A Vörös Nyilak nehéz időszakban vannak. A sokáig balesetmentes egység tavaly két pilótát is elvesztett: Jon Egging hadnagy egy bemutató közben meghibásodott géppel zuhant le, Sean Cunnighamet egy banális baleset során egy földön álló Hawk-ból lőtte ki a katapultülése. A csapat ezért a megszokott kilenc helyett hétgépes bemutatóformációval repült.
Az időjárás a két napon változatos volt, hideg, meleg, eső, sűrű felhőzet váltakozott, de ez a nézők számán és hangulatán nem rontott. A Nato Day-t szombaton 90 ezer, vasárnap pedig 110 ezer néző tekintette meg. Ostrava várja a nézősereget, köztük olvasóinkat 2014-ben is.