Chicagói 767-es tűz: hajtóműrobbanás volt

iho   ·   2016.11.06. 16:15
cim2

Nem pályán lévő idegen tárgy, nem a futó egyik kerekének kidurranása okozta az egy héttel ezelőtti, szerencsére súlyos sérülésekkel nem járó látványos tűzesetet a chicagói O’Hare repülőtéren, hanem a hajtómű felrobbanása. Amint akkor beszámoltunk róla, az American Airlines N345SAN lajstromjelű Boeing 767-ese felszállás közben már nagy sebességgel gurult a pályán, de a pilóták észlelték, hogy valami történt a jobb oldalon, amit eleinte defektnek, illetve a kerék szétrobbanásának gondoltak, és leállították a pályán a gépet.

A közlekedésbiztonsági testület pontos adatai szerint 128 csomónál történt a robbanás, és 134 csomónál húzták alapra a gázkarokat. Az erős fékezés aktiválta az autobrake-rendszert, illetve az áramlászavarókat. Így sikerült leállítani a küszöbtől 2811 méterre a gépet a gázkarok visszahúzásától huszonöt másodperc elteltével.

A 161 utas és a kilencfőnyi személyzet elhagyta a 767-est, amelynek a jobb szárnya égett, de a törzsön csak kisebb külső festéksérülések voltak, a tűz végül a tűzoltók beavatkozásának köszönhetően nem terjedt át a kabinra. A vészkiürítés során egy utaskísérő és húsz utas szenvedett könnyebb sérüléseket.

Az NTSB fotója: fáradásos törés...

Az NTSB közleménye szerint a gép jobboldali hajtóművének nagynyomású turbinájában tört el az egyik forgórész, legalább négy darabra, az egyiket csaknem kilencszáz méterre találták meg a géptől egy raktárépületbe csapódva, egy másikat fél kilométerre, ami a hajtóműrobbanás erejét is érzékelteti. A szétrepülő darabok okozták a jobb szárnyon üzemanyag-elfolyást, emiatt keletkezett a tűz.

A vizsgálók az alkatrész darabjain anyagfáradásos repedéseket találtak. A részeket további laboratóriumi vizsgálatoknak vetik alá, a hajtóműveket a gyártó General Electric szakemberei szerelik szét és vizsgálják át. A gépet 2003-ban gyártották, ez az American egyik legfiatalabb 767-ese, 50 ezernél valamivel több órát és 8120 ciklust repült, CF6-80C2B6 hajtóművekkel. A kérdéses hajtóműrész 10 ezer 984 ciklust teljesített és 15 ezerre volt tervezve.

Az NTSB vázlata a gép és a szétrepült darabok pozíciójáról

Hajtóművek robbanása, az emiatt kitört tűz az elmúlt időszakban többször is bekövetkezett szélestörzsű utasszállító gépeknél. A Singapore Airlines egy 777-ese júniusban Milánó felé már két órát repült, amikor a pilóták hajtóműolaj-hibajelzést kaptak, visszafordultak, a jobboldali GE90-es már a leszállás és a pályáról való lefordulás után kezdett szikrázni és kigyulladt, a gép jobb szárnya ekkor is elégett. Ugyancsak idén májusban a Korean Air 777-ese a tokiói Haneda repülőtéren kellett, hogy megszakítsa a felszállást a bal oldali Pratt & Whitney PW4090-es hajtómű kigyulladása miatt, tavaly szeptemberben a British Airways egy 777-esének GE90-es hajtóműve ugyancsak nekifutás közben, még kis sebességnél gyulladt ki, illetve a későbbi jelentések szerint gyakorlatilag felrobbant Las Vegas repülőterén.

Mindezek az esetek tehát annyiban hasonlítottak, hogy noha az egyiknél az útvonalon repülve érkezett az első hibajelzés, a hajtóművek katasztrofális szétesése vagy égése már a földön történt. Az is jellemző, hogy a hiba akkor jelentkezik, amikor nekifutás közben az egész repülés során a legnagyobb teljesítményre állítják a hajtóműveket.

A tavaly Las Vegas repülőterén történt eset: a British 777-esének bal hajtóműve

Sokkal veszélyesebb a helyzet, ha a robbanás már a levegőben következik be. 1989-ben a United háromhajtóműves DC-10-esének középső, a farokrészben szerelt CF6-60-as változatú hajtóműve a Denver–Chicago-járat teljesítése közben utazómagasságon robbant szét, szintén az egyik forgórész anyagfáradásos törése miatt. A hajtóműrobbanás ebben az esetben szinte lehetetlenné tette a gép kormányzását, a pilóták a megmaradt két hajtómű tolóerejének változtatásával tudták uralmuk alatt tartani a DC-10-est, a Sioux City repülőtéren megkísérelt kényszerleszállás során a gép összetört és kiégett, de a fedélzeten lévő 296 személy közül 186 életben maradt.

Szerencsésen végződött viszont egy szintén már levegőben bekövetkezett híres hajtóműrobbanásos baleset, amely nem sokkal a szingapúri felszállás után az ausztrál Qantas egy A380-asával történt 2010-ben. A személyzet több mint egy órás küzdelem után bravúrosan lehozta a gépet. Ennek a hajtóműtűznek az eredete egy meghibásodott olajvezeték volt, de a robbanás miatt szétrepülő darabok a hidraulika-vezetékekben is kárt tettek, és ezzel rendkívül nehézzé tették a gép irányítását.

Óriásgép óriáshajtóművének hibája: Qantas A380, Szingapúr

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek