Disznó: szenvedés a jégen

T. H. F.   ·   2018.02.13. 11:15
aquadux4000_0

A hosszú hibalistából arra következtethetünk, hogy a tűzoltók is megsínylik a kókler politikusok a nemzethy pátosz közepette született hazaffyas szellemi deficitjét. Hiába nem értünk hozzá, hiába nincs már sem szürkeállományunk, sem szakmai tapasztalatunk, de még kétkezi melósunk sem hozzá, gyártsunk magunk vasúti személykocsit, csuklós autóbuszt, meg tűzoltóautót! És jól megszenvedünk vele, mint disznó a jégen.

(fotók: bmheroes.hu)

Szóval Heros Aquadux-X 4000: 2012-ben döntöttek arról, hogy itthoni gyártás keretében pótolják a kiöregedett fecskendőket. A magyar beszállítói választás a Rába Járműipari Holdingra esett, a Rába és a BM Heros Zrt. együttműködésében készültek el a járművek. Az első fecskendők még MAN alvázon futottak, ennek két verzióját mutatták be és küldték csapatpróbára Miskolcra. A Renault-alvázat (pontosabban az új Rába R16.217 AFW alváz alapjául a Renault Midlum alváza szolgál) 2013-től rendszeresítették, majd 2014 áprilisában mutatták be az első ilyen prototípust, a felépítmény változatlanul a már sokat használt Heros Aquadux-X 4000 lett. Tehát a gépjárműfecskendő – ahogy hivatalosan nevezik – úgy lett magyar termék, hogy a Renault-tól vásárolták hozzá a teljes vezető- és utaskabint, a Volvótól a motort, az osztrák Rosenbauertől pedig a szivattyút és annak vezérlését. Végül a piac egyik legdrágább autóját sikerült összerakni, beelőzve számos nagynevű nyugat-európai gyártó hasonló fecskendőkocsiját. A Heros Aquadux-X 4000 egyetlen példánya 425 ezer euróba kerül, ez hozzávetőlegesen 132 millió forint. Németországban 250 és 400 ezer euró között vásárolnak négyezer literes tartállyal szerelt gépjárműfecskendőket. Ezek általában nagy tűzoltóautó építési múlttal büszkélkedő gyártók, például az osztrák Rosenbauer vagy a német Ziegler termékei.

A jármű tervezésénél egyrészt nem kérték ki a felhasználó tűzoltók véleményét, másrészt sokszor ezekkel a 16 tonnás monstrumokkal vonulnak a tűzoltók műszaki menteni (riasztások csekély hányadánál kell komoly tüzeket oltani), négyezer liter vizet cipelve – igaz, ez nem konstrukciós, hanem szervezeti, koncepcionális kérdés. Márpedig ezeknél az eseteknél emberi erőre, műszaki mentéshez szükséges felszerelésekre, feszítő- és vágóberendezésekre van szükség, ami egy mozgékonyabb, környezetkímélőbb járművel is szállítható lenne – a Belügy Hőse (Félistene?) hatvan litert zabál száz kilométeren.

A vonulós tűzoltók nem elégedettek a Heros Aquadux-X 4000-rel, a Mercedes alvázas és fülkés Rosenbauereket sokkal praktikusabbnak, megbízhatóbbnak tartják. És akkor klikk a linkre, olvassák Vidó Attila, a Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezete (HTFSZ) szervezeti alelnök véleményét a fecskendőről.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek