Égi étkek földi fogyasztásra, légitársasági bevétel válság idején
A Finnair marhasültje és rénszarvashúsgombóca a polcokon. Nagy leépítések, de a repülőszemélyzet maradt. A330-asok cargo szerepben.
Nem kevés fejtörést okoz a lecsökkent forgalommal evickélő légitársaságoknak a kiegészítő, általában leányvállalatként működtetett szolgálatok, szolgáltatók fenntartása. Ilyen például a fedélzeti ellátást biztosító catering cég: igaz, ezek szerepe viszonylag visszaszorult az elmúlt években, hiszen az ötcsillagosokon kívül a többiek rendszerint a business alatti osztályok utasainak már nem is kínálnak igazi, régivágású, kellemes, bőséges étkezéseket. Ugyanakkor ezek az ellátó cégek, ha léteznek, még komolyabb bajba kerültek a járvány okozta visszaeséssel: hogyan lehet megmenteni őket és alkalmazottaik munkahelyét? A Finnair kitalálta: dolgozzanak a repülőgépek ellátása mellett földi fogyasztásra is.
A történet a cateringekkel igazából tavasszal indult, akkor adtunk hírt arról, hogy a járvány első heteiben a Delta, szintén feleslegesnek bizonyult kapacitásai lekötésére, de ingyen, kórházaknak kezdett szállítani fedélzeti menüt. Ne felejtsük el, ez volt az első hullámnak az a csúcspontja, amikor az Egyesült Államok egészségügyi intézményei váratlanul kerültek hatalmas nyomás alá, és országos szolidaritás övezte az orvosokat és nővéreket.
Amit a Finnair most elhatározott, az egyértelműen a catering személyzet megtartását célozza. A koncepció pedig egyelőre egy, majd lehet, hogy több szupermarket-hálózatnak szállítani azokból a finomságokból, előre csomagolt, tehát az egészségügyi intézkedéseknek is megfelelő adagokban, amelyeket a légitársaság Finnair Kitchen nevű szolgálata állít elő, és az ázsiai járatain kapnak a business utasok.
A menü néhány hetente változik, az első időszakban a három fő fogás a japán konyhát idéző terijaki marha, a finn konyha remeke, a rénszarvasgombóc, valamint a szintén északi füstölt hal; az ár fogásonként 10–13 euró.
A légitársaság sajátos mentőakciójához hasonló a Singapore Airlines ötlete, október végén néhány napig a SIA szintén remek ételeket kínál, de nem áruházakban, hanem az egyik, momentán nem repülő A380-asa fedélzetén, a földön. Előételként, illetve még azelőtt, bemutatják a gépet a vendégeknek, és étkezés idejére még a fedélzeti szórakoztató rendszert is bekapcsolják.
Vissza a Finnairhez: a 6700 fős állomány jelentős részét a Finnair már kénytelen volt végleg, vagy meghatározott, illetve meghatározatlan időre fizetés nélküli szabadság formájában leépíteni. A szeptemberi forgalom az előző évihez képest kilencven százalékkal csökkent. Ami az aktuális helyzetet illeti: a tavalyi októberi hálózat több, mint száz úticéljához képest a mostani 42 vonalat jelent, és mindegyik felé csökkentett sűrűséggel repülnek a társaság gépei. A hosszú táv desztinációi: Tokió, Szöul, Hong Kong és Sanghaj, ezeket az alacsonyabb fogyasztású A350-esek repülik, New Yorkba és Szingapúrba cargo-járatokat működtet a társaság, többek közt teherszállításra átszerelt kabinnal repülő A330-asaival.
A leépítések és a csökkentett működés közepette a légitársaság hangsúlyozza, a cél az, hogy amikor a piac magához tér, a társaság növelhesse az aktivitását, ezért végleges elbocsátást a repülőszemélyzet, pilóták és légiutaskísérők körében nem hajtott végre.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!