Egy nap, 4187 légijármű: HC-rekord!

iho   ·   2017.09.20. 11:15
cim2

Budapest ACC első féléves forgalma az európai forgalomnövekedést jóval meghaladó 7,8 százalékos növekedést mutatott az előző év azonos időszakához képest – adja hírül a HungaroControl. A rekordszámú légiforgalmi terhelés mellett a késések egyébként sem jelentős mértékét közel nyolcvan százalékkal csökkentették a magyar légiforgalmi irányítók. A megnövekedett légi forgalom zökkenőmentes kezelését az elmúlt évek innovatív technológiai fejlesztései, valamint új eljárások bevezetése tették lehetővé, hangzik a légiforgalmi szolgáltató közleménye.

Mint portálunk beszámolt róla, a kontinens légitársaságai többségét képviselő A4E, Airlines For Europe nemrég nyílt levélben kritizálta az európai légiforgalmi irányító szolgálatokat, elsősorban őket vádolva azzal, hogy az európai légiforgalom idei nyári késési számai sokkal rosszabbak, mint a korábbiak. Nos, a HungaroControl által most nyilvánosságra hozott késési adat, pontosabban a késések rendkívül komoly mértékű csökkenése a magyar légtérben egyfajta válaszként is felfogható az A4E valóban ingerült hangvételű anyagára, jelezve, egyáltalán nem minden szolgálat okoz késéseket, sőt, van olyan is, amely kifejezetten javított az arányon, azzal együtt, hogy a magyar légtér meglehetősen komoly átmenő-forgalmat is bonyolít.

A HC új munkatermében

Mint a mostani közleményből kiderül, a HungaroControl szakszolgálatai az év első nyolc hónapjában akkora forgalmat regisztráltak, mint 2013-ban az egész évben. Először a HungaroControl történetében Budapest FIR átrepülő-forgalma júliusban és augusztusban is átlépte a 80 ezres számot, a magyar légtérben kezelt júliusi 100 ezer 274, valamint az augusztusi 98 ezer 133 légijármű pedig a valaha regisztrált legerősebb havi forgalomnak számít. A rekordforgalom ellenére a nagyrészt extrém időjárás által okozott késések mértéke a tavalyi 53 ezer 739 percről 10 ezer 190 percre, nyolcvanegy százalékkal csökkent, konkretizálja az adatot a szolgálat anyaga.

Július 30-án Magyarországon több mint 3000 gép repült át a légtéren, amihez hozzáadva az induló-érkező és a kisgépes forgalmat, továbbá a HungaroControl  által 2014 óta Budapestről felügyelt Koszovó szektor átrepülő forgalmát, összesen 4187 gépet kezeltek a légiforgalmi irányító és repüléstájékoztató szolgálatok. Ez új rekord a HungaroControl történetében.

A téli időszakhoz képest kétszeres nyári forgalom kezelésére az elmúlt évek professzionális technológiai fejlesztéseivel, továbbá új munkaszervezési eljárások bevezetésével és a légtérben alkalmazott szektorizációs megoldások módosításával készült fel a HungaroControl.

Ahogy a free route rendszer működik

Az év végére várható 950 ezer légijármű irányítása négy év alatt hatvan százalékos növekedést jelent, ami európai szinten is kiemelkedő teljesítménynek számít. Csúcsidőszaknak számított a Koszovó feletti légtér a 2016-os nyárhoz viszonyított másfélszeres forgalma is. A légitársaságok megerősödő bizalma népszerű átrepülő forgalmi helyszínné tette a korábban csendes légteret, amelyen a forgalom rekord napján közel ötszáz gép, rekord hónapjában, augusztusban pedig 13 ezer 391 repülőgép haladt át.

– Az elmúlt években a HungaroControl több olyan jelentős innovatív technológiai beruházást hajtott végre, amely légi navigációs szolgáltatásainak fejlesztését célozza és garantálja a gyorsan növekvő légi forgalom biztonságos kezelését. 2017 nyarán havonta átlagosan 100 ezer járat, vagyis összesen 40 millió utas biztonságos légi közlekedéséről gondoskodtunk – mondta Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója.

A nyáron Magyarországon megrendezett nemzetközi rendezvények - a 17. FINA Világbajnokság, a Forma–1 – miatt megnövekedett forgalom, a fapados légitársaságok térhódítása, az extrém időjárás, valamint a nagy légtérfoglaltsággal járó, gyakori katonai gyakorlatok hatalmas kihívások elé állították a légiforgalmi irányítókat.

A HungaroControl szolgáltatja Koszovó felett is a magaslégtér irányítását

A Network Manager adatai szerint 2017 első nyolc hónapjában az európai légtér forgalma 4,1 százalékkal emelkedett a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva. Ugyanezen időszak alatt a HungaroControl légiforgalmi irányítói 8,4 százalékkal több légijárművet irányítottak, mint a tavalyi év első nyolc hónapjában.

A magyar légtér forgalmára és a forgalmi komplexitásra az úgynevezett fapados légitársaságok voltak a legnagyobb hatással. Számos új desztinációt hoztak létre és szinte minden európai nagyvárost légi útvonallal kötöttek össze. Továbbra is jelentős az Arab-öböl menti légitársaságok Magyarországon keresztüli légi forgalma, továbbá a légtéren keresztül haladó, Törökországból és Törökországba tartó légiforgalom nagysága is. A Wizzair a Turkish Airlines-t megelőzve a magyar légtér legnagyobb felhasználójává lépett elő, olvasható az irányító szolgálat közleményében.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek