Egy veterán új bőrben
Az Iljusin repülőgépgyár Instagramján egjelent fénykép szerint előrehaladott állapotban van az első két Il-96-400M szélestörzsű utasszállító törzsszerkezetének szerelése. A határozottan repülőgépformájú szerkezet az állami Egyesített Repülőgépgyár holding Voronyezsben működő Voronyezsi Repülőgépgyártó Szövetkezet hangárjában került lencsevégre. A kísérőszöveg szerint hamarosan véglegesítik a fejlesztési dokumentációt, s már a külső beszállítóktól érkező részegységek megrendelése is folyamatban van.
Figyelemre méltó, hogy a „nagypapa”, azaz a Szovjetunió első szélestörzsű típusa, az Il-86-os még 1976. december 22-én szállt fel először s a belőle kialakított, rövidebb törzsű, de nagyobb hatótávolságú Il-96-os is már 1988. szeptember 30. óta repül. A 2017 februárja óta fejlesztett Il-96-400M változat alapja a 400T teherszállító gép, ennek megfelelően törzse 9,65 méterrel hosszabb, mint az eddigi 300-asoké. A tolóerőt négy, továbbfejlesztett Aviadvigatyel PS-90A1 kétáramú sugárhajtómű biztosítja majd. A gyártó szerint 370 utassal (ebben az esetben csak turistaosztályra székezve) vagy ötvennyolc tonna teherrel repülő gép maximális felszállótömege 270 tonna lesz, 13 ezer 100 méter magasságig emelkedhet fel. Teljes utasterheléssel a hatótávolsága 8750 kilométer. A színes kijelzőkre és a szankciók miatt csak orosz rendszerekre alapozott pilótafülke – eltérően az Airbus és a Boeing típusaitól – három személyes lesz. A tervezett élettartama húsz naptári év vagy 20 ezer fel- és leszállás. A tervek szerint a prototípus még 2019-ben megkezdi a berepülési programot.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!