Egyre kevesebb helyen lehet éjszaka tankolni

iho   ·   2013.05.14. 09:16

A Shell a már bejelentett 34 kút helyett 45-50 töltőállomást zár be ez év végéig, viszont itt tényleg megállnak. Az OMV az elmúlt időszakban szintén bezárt néhány kutat, míg a Agipot működtető ENI épp most szeretne túladni mintegy fél tucatnyi egységen – írja a Népszabadság.

Mivel a forgalom folyamatosan esik és a láncok évek óta nem képesek nyereséget termelni, ma már egyre több neves hálózat kútjai tartanak éjjel zárva: míg ez a legforgalmasabb állomások kivételével az Agip szinte összes kútjára igaz, addig a Molnál az arány mintegy 50 százalék, az OMV- és Shell-kutaknak pedig körülbelül negyedére kerül éjjel lakat.

2007 óta mintegy 27 százalékkal csökkent a benzinforgalom a nagy magyarországi üzemanyag-forgalmazó láncoknál – derül ki a Magyar Ásványolaj Szövetség jelentései alapján végzett számításainkból. Míg a 2007-es forgalom 1,6, addig a 2012-es csupán 1,2 milliárd literes benzinkeresletről tanúskodik. A benzinhez képest fokozatosan teret nyerő gázolaj esetében jóval visszafogottabb a zuhanás: 2007-hez képest 2009-ig még emelkedésre is tellett a fuvarozók erejéből, 2011 pont a 2007-es szintet hozta, tavaly viszont már 3 százalékkal e szint alatt volt.

A nagyobb hazai töltőállomásüzemeltető hálózatok hivatalos mérlegadatai siralmas képet festenek a magyarországi üzemanyag-forgalmazás eredményességéről. Hosszú évek óta évi néhány százmilliárdos forgalomból általában többmilliárdos veszteség marad a társaságok nyakán. A Népszabadság a cégbírósági beszámolók alapján végzett felmérést. Az OMV–Shell–Agip–Lukoil négyesből utoljára a Shell vett ki osztalékot: 2007–2008-ban öt-, illetve egymilliárd forintot. 2010–11-ben viszont már a Shellnél is 6-7 milliárdra rúgott a veszteség, amitől nem sokkal maradt el az OMV sem. A Lukoil 3-4, az Agipot működtető ENI 1-2 milliárdos veszteséget volt kénytelen lenyelni.

A Mol csak a jóval nagyobb volumenű finomítással együtt közli üzemanyag-piaci pénzügyi adatait, így az a többiekével nem hasonlítható össze. Ám a Molnál is beszédes, hogy míg a finomítással együtt számított több ezermilliárdos, egyre növekvő árbevétel 2007–2008-ban még közel kétszázmilliárdos üzleti nyereséget termelt, azután pedig néhány tízmilliárdon látszott stabilizálódni, addig 2011 már egy igen csúnya, 74 milliárdos veszteséget hozott e körben. Azóta a Mol-vezetés rendszeresen az üzletág átszervezésének szükségességét hangsúlyozza.

Jelen piaci körülmények között a Shell Hungary a már nyilvánosságra került 34 egységén túl még idén további 15-20 töltőállomása bezárását tervezi – tudta meg a lap Erényi Balázstól, a holland–brit olajkonszern magyar leányvállalatának elnökétől. A kétéves, összesen 45-50 töltőállomást érintő hatékonyságjavítási lépéssorozat nyomán a cégcsoport magyarországi kútjainak száma akár 200 körülire is csökkenhet. Ezen túlmenően már hetven töltőállomásukat zárták be éjszakára. Egy-egy kieső kútegység 10-15 ember elbocsátásával jár, míg az éjszakai műszak beszüntetésével 3-4 munkahely vész el – hangsúlyozta Erényi Balázs, aki viszont ennek kapcsán leszögezte: mivel a Shell egyetlen nemzetközi olajvállalatként továbbra is stabilan jelen kíván lenni a magyar piacon, ez a szám jelenlegi terveik szerint tovább már nem csökken. Kútjaik értékesítését egyáltalán nem tervezik. A hatékonyságjavító lépések épp azt bizonyítják, hogy a zsugorodó piacon is talpon kívánnak maradni.

Ha nem is ilyen keményen, de a lap értesülései szerint az olasz hátterű ENI Hungaria is csökkenteni kívánja kútjai számát, néhány – elsősorban kis forgalmú, szerény jövedelmezőségű – Agip-töltőállomás értékesítését vették fontolóra. Az elmúlt két év során a Magyarországon 185 egységet működtető csoport szintén úgy alkalmazkodott a zuhanó üzemanyag-kereslethez, hogy egyre több kutat tartanak éjjel zárva. Ma már csupán mintegy két tucat, elsősorban nagy forgalmú, autópálya menti Agip-állomás tart nyitva éjjel is. Ezt egy forrás finomhangolásnak nevezte, ami a kereslet esetleges jövőbeni élénküléskor felülvizsgálható. A veszteségek ellensúlyozására nagyarányú leépítéseket nem terveznek.

Az osztrák hátterű, 176 magyarországi kutat üzemeltető OMV az elmúlt évek során néhány gyér forgalmú kutat zárt be, de ilyen jellegű további lépéseket nem terveznek – mondta Müller Zsolt, az osztrák energiacég cseh, szlovák és magyar piacokért felelős töltőállomás-üzletágigazgatója. Inkább színesítik szolgáltatásaikat, például egységeikben csomagátvevő pick-pack-pontok nyíltak. Ugyanakkor közölte, esetükben ma már 62 kút tart zárva éjjel. Egyszersmind leszögezte, hogy az OMV nem kíván megválni magyarországi hálózatától.

Szollár Domokos, a 360 kútjával piacvezető Mol belföldi kommunikációs igazgatója lapunk kérdésére elmondta: egy-két bezárás és nyitás az ő életükben sem szokatlan, de hazai kútszámuk évek óta nagyjából változatlan. Éjjel ugyanakkor ma már a Mol-kutaknak is mintegy fele zárva tart: télen több, nyáron kevesebb.

Kétségtelenül sújtja őket a benzinkereslet esése, de magyarországi központú vállalkozásként a piacról való kivonulás esetükben fel sem vetődhet. Így jelen helyzetben pozícióik megtartásával igyekeznek a piacról esetleg könnyebben lemondó más forgalmazókhoz képest versenyelőnyre szert tenni. Megoldásként náluk is felmerül a kutak szolgáltatásainak további bővítése, így a Mol többek között szintén csomagátvevőpontokat alakít ki a shopokban és gasztronómiában is erősíteni szeretnének. Ezt némileg visszaveti a dohánytermék-árusítás tilalma.

A lap egyik forrása felhívta a figyelmet az éjjeli zárva tartás miatt a kútláncokra háruló, eddigieknél jóval tetemesebb őrzés-védelmi költségekre is.

Kapcsolódó hírek