Ez tényleg nagy dolog!
Három napig próbáztak Hódmezővásárhely új villamosvonalán a leendő Tramtrain szerelvényekhez hasonlóan kétéltű, de elég retró járgánnyal.
Lázár János jelentette be december elsején este, hogy megérkezett Szegedről az a villamos munkagép, amivel először próbáznak az új hódmezővásárhelyi villamosvonalon. Bár a közélet elvitte előle a show-t, azért a lelkesedését tükröző mondata az egyik live videójában elég népszerű lett. Csak egyetérteni tudunk vele! Hódmezővásárhely immár az ötödik magyar város, ahol van villamos.
A kétéltű 03-as mozdonnyal kedd estétől péntek délutánig vizsgálták a megépült infrastruktúrát, így a felsővezetéket, az áramellátást, a pályát, a váltókat, ívben levő kenőket. Szerdán a 03-as dízel meghajtással ment, csütörtökön váltottak felsővezetékes üzemre. Mindkét nap számos fordulót teljesítettek a nagyállomás és a népkerti állomás között, végig a városban.
A 03-as munkagép a Szegedi Közlekedési Társaságé, 1953-ban építették teherszállítási, pályafenntartási célra akkor még MIII néven Budapesten a Dózsa főműhelyben. Érdekesség, hogy egy belga teherkocsi alvázára épült. Anno a feladata a szegedi Rókus vasútállomásról a villamoshálózaton át elérhető iparvágányok kiszolgálása volt, ehhez felszerelték a nagyvasúton használatos ütközőkkel és kapcsolószerkezettel is. A teherszállítások visszaszorulásával az MIII-as is munka nélkül maradt, de szerencsére megmentették, 2010-ben felújítást kapott Szegeden. Ekkor építettek be egy dízel aggregátort is, így felsővezeték nélküli szakaszokon is tud mozogni a gép, nemcsak 600 volt alatt. Új jelölést is kapott a mozdony: azóta 03-as néven vesz részt a szegedi páylakarbantartási munkákban, illetve mozgatja a szerelvényeket a műhelyek között. Szintén szokott havat lapátolni, sínt köszörülni, gyomirtani.
A sokat csúszó tramtrain beruházás végre kezd beérni, a teljesen új pálya Hódmezővásárhelyen elkészült, a biztosító berendezést élesztik jelenleg. Természetesen tereprendezés is van még vissza, ottjártunkkor például mindenhol épp virágokat ültettek, térköveztek. A város már jóval kevésbé érződik csatatérnek, mint az elmúlt években. Szeged-Rókus és Hódmezővásárhelyi Népkert állomások között december 12-ig van vágányzár a 135-ös vonalon. A felújított vonalszakasz már járható most is, de biztosítóberendezési munkák még vannak hátra.
Kiss Csabától, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezetőigazgató-helyettesétől megtudtuk, hogy az első, tramtrainre vásárolt Stadler-járművek már útra készen állnak Spanyolországban, érkezésükre akár már idén számíthatunk. Első körben Szentesen fog lakni az első néhány szerelvény, mert a szegedi rendező-pályaudvaron létesítendő karbantartóbázis még nem készült el. Várhatóan szentesi bázissal folytatják majd le a szükséges hatósági futópróbákat is – jó kis fotótémát nyújtva a helyi vonalakon.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!