F-35, szerencsés kimenetelű baleset a legrosszabbkor...

iho/repülés   ·   2021.11.18. 09:00
F-35B-launching

A pilóta megúszta, a gépvesztés okai nem ismertek. A Lightning II. megvásárlásáról épp most tárgyal a Dubai Show-n az Emirátusokkal a gyártó. További esetleges európai vevők: Spanyolország, Görögország – és a Cseh Köztársaság a Gripenek váltására?

Szűkszavú közleményben erősítette meg a brit védelmi tárca annak az F-35-ösnek az elvesztését, amely a Queen Elizabeth hordozó állományából „rutin manőverek” végrehajtása közben zuhant a Földközi-tengerbe, a pilótája sikeresen katapultált és nem sokkal a baleset után „visszatért a hajóra”. Ez annyit elárul az esetről, hogy a gép ezek szerint a víz felett zuhant le, tehát nem a fedélzetre esett.

A hordozón lévő Lightning-II-esek közül jelenleg nyolc – illetve már csak hét – a RAF Marham légibázisán állomásozik, a híres 617-es század gépeként, de ugyancsak a hajón szolgál most az amerikai tengerészgyalogság tíz F-35-öse is. A gépek természetesen valamennyien a típus B-változatai, amelyek standard eljárás szerint rövid nekifutással emelkednek el a fedélzetről, majd függőlegesen szállnak le.

(fotók: UK MoD)

Az ötödik generációs harci gépnek a három közül – A: konvencionális, C: hagyományos hordozó-üzemű és B: STOL/VTOL – a B a legbonyolultabb szerkezetű variánsa, amelynek a függőleges mozgását a főhajtómű lehajtható fúvókája mellett egy a pilótafülke mögött beépített, dupla ellenforgó emelő légcsavar segíti. Hogy ennek az összetett rendszernek a hibája hozzájárult-e a balesethez, megint csak nem tudni, a brit védelmi tárca közleménye is jelzi, hogy korai lenne bármiféle kommentár az okokról.

A típust érintő, teljes gépvesztéssel járó események közül a mostanival együtt háromnak volt „áldozata” F-35B, de a másik két baleset sem a STOL/VTOL rendszer működésével volt kapcsolatos. A mostani eset híradásai közül van, amely úgy szól, hogy a gépek szokásos üzemelése zajlik tovább, vagyis egyelőre nincs szó letiltásról, ami komoly típushibára utalna.

Egyébként a típus biztonsági statisztikája egyáltalán nem rossz ahhoz képest, hogy első vonalbeli harci gépről van szó, amelynek példányai éles bevetéseket is teljesítettek. Az F-35-ösnek jelenleg több, mint hétszáz példánya repül tíz ország felségjelével, ehhez képest történt mindösszesen a hat gépvesztéses eset, amelynek során csak egy pilóta vesztette az életét. A típus állandó kritika alatt áll a fejlesztés költségei és az üzemeltetési problémái miatt, de a gyártó Lockheed szerint a létező hibák egyike sem az a kategória, amely a repülőgép biztonságos üzemeltetését veszélyezteti, a főképp szoftveres problémák inkább a már használatos példányok rendelkezésre állását érintik.

A szerencsétlen egybeesés: a Dubai Air Show katonai részének egyik fő témája épp az F-35 esetleges megrendelése volt az Emirátusok részéről, ami komoly áttörés lenne, hiszen a közel-keleti térségben eddig csak Izrael állította hadrendbe a gépet. Közben ott tárgyalnak Dubaiban az oroszok is, akik először mutatták be a szalonon Oroszországon kívül a Szuhoj Szu-75 „Checkmate” konstrukciót, amely kifejezetten a Lightning II. kategóriája. Egy-egy baleset valójában nem biztos, hogy befolyásolja a döntést, persze lehet, hogy ad némi plusz súlyt a jövendő vásárlónak, amikor az árról, a feltételekről szólnak a tárgyalások.

Függőben van több más fontos megrendelés kérdése is. Ellentmondásosak a hírek például, hogy Spanyolország vesz-e a gépből: egy korábbi kormányközlemény cáfolta, hogy Madrid érdeklődne a típus iránt, de most már egészen konkrét számok kerültek nyilvánosságra arról, hogy összesen ötven gépről lenne szó, huszonöt váltaná a légierő F-18-asait és ugyancsak huszonöt a még meglévő, ugyancsak röviden felszálló és függőlegesen leszálló McDonnell Douglas AV-8B Harriereket.

Görögország állítólag azokat az F-35-ösöket venné át, amelyeket a nagy ellenfél, a törökök számára kezdtek gyártani a Lockheed Fort Worth-i központjában, de Ankara az orosz légvédelmi rakéták rendelése miatt ezeket a gépeket nem kaphatja meg. (A beszerzendő orosz rakétákat épp az olyan alacsony észlelhetőségű támadók ellen fejlesztették, mint az F-35.)

És ami igencsak érdekes, megint csak mindenféle hivatalos megerősítés nélkül olvasható a szaksajtóban a hír, miszerint Csehország szintén F-35-ösökkel váltaná jelenlegi hangsebesség feletti harcigép-állományát – amikor kifut a JAS-39 Gripenek bérlése 2027-ben.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.