FedEx: szolgáltatás született

iho/repülés   ·   2012.04.18. 12:00
nyito

A csomagküldő és gyorspostai szolgáltatásáról ismertté vált cég 1973. április 17-én este az Egyesült Államok 25 városát összekötő hálózatán 18 csomagot kézbesített csak. Mára azonban már 688 aktív és 67, még leszállításra váró repülőgépből álló óriássá nőtte ki magát.

Az első Falcon 20-as a Smithsonian National Air and Space Museum kiállítótermében <br>(fotó: wikimedia.org)

Ehhez nagy szükség volt az 1977-es, az amerikai és később a világ légi közlekedését is forradalmasító deregulációs törvényre, mely eltüntetett minden akadályt a csak teherszállító repülőgépekkel teljesített útvonalak repülése előtt. Így a FedEx is növekedésnek indult: még ebben az évben hét, teherszállító változatú, három hajtóműves Boeing 727-100 megrendeléséhez sikerült megfelelő pénzügyi hátteret teremteni. 1980-ra így már 90-nél is több várost kötöttek össze a reklám szerint „550 mérfölddel száguldó postakocsik”, és 1981-ben megnyílt a mai napig üzemelő SuperHub Memphis repülőterén.

Memphis: van kérdés a SuperHub név eredetéről? <br>(fotó: FedEx)

A FedEx ma már a világ legnagyobb légiszállító vállalatává nőtte ki magát, 688 repülőgépet üzemeltetve. Egyben a világ legnagyobb Airbus A300, Airbus A310, ATR 42, Boeing 727, Cessna 208, McDonnell Douglas DC-10/MD-10 és McDonnell Douglas MD-11-üzemeltetője is egyben. Egyetlen társaságként rendelték meg az Airbus A380-800F teherszállító gépét is 2001. január 16-án, de a hivatalosan csak leállított, nem törölt programból 2006. november 27-én kiléptek, a 10 gépes megrendelést törölve. A cég ezután a Boeing sikertermékéhez, a Boeing 777F teherszállítóhoz fordult, melyből 2012-től eddig 17 példányt állítottak szolgálatba. További 22 gépet már megrendeltek, míg 13 gépre opciójuk van.

Vajon mi mocoroghat a Kínából a skóciai Edinburgh repülőterére érkező FedEx 777F rakterében? <br>(fotó: keypublishing.com)

A sokat látott McDonnell Douglas MD-10-30-asok (17 gép) leváltására sokak meglepetésére 27 új gyártású Boeing 767-300F gépet vásároltak 2011. december 15-én, melyeket 2014-től kap meg a cég. Használt 757-200-asok cargogéppé átalakításával tudta viszont csak lecserélni a 727-eseket: a már nem gyártott 757-esek jó állapotú, de az utasforgalomból kikopó példányainak beszerzéséről 2007-ben döntött a cégvezetés. Jelenleg már 69 757-200F repül FedEx-színekben, míg 13 gép átalakítása még hátravan.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.