Feltámasztják a hajózást a Mosoni-Dunán

iho/hajózás   ·   2020.08.11. 20:00
mosoni_duna_rehab02

A Mosoni-Duna torkolati szakaszának vízszint-rehabilitációja 28,5 milliárd forintból valósul meg 2022-re. A fejlesztés hatására a Mosoni-Dunán a kis- és közepes vízszintek megemelkednek, így megvalósul a terület rehabilitációja, hajózhatóvá válik a folyó Győrnél is.

A különböző antropogén hatások és természeti folyamok következtében jelentősen lecsökkent a vízi élőhelyek területe a Mosoni-Duna torkolati szakaszán és a csatlakozó mellékágakban. Ezért szükséges a meglévők megőrzése, megszűnésük megakadályozása, illetve a még rehabilitálhatók helyreállítása. A magyarországi Felső-Duna egyébként is aktuális komplex rendezési igénye a Bősi vízlépcső üzembe helyezését követően sürgető feladattá vált. A különböző változatoknál a hajózási, árvízvédelmi, vízminőségi, vízbázis védelmi, üdülési, rekreációs szempontok mellett meghatározó feladat a mellékágrendszerek, valamint a holtágak, a korábbi nedves területek rehabilitálása, továbbá a mellékvízfolyások torkolati szakaszának rendezése.

Nézze meg képeinken, hogyan épül a torkolati műtárgy Vének térségében a Torda-szigetnél! (fotók: MTI/Krizsán Csaba)

A Dunán bekövetkezett vízszintcsökkenés a Mosoni-Duna vízszintjeit is csökkentette azáltal, hogy a dunai kisvizek leszívják a Mosoni-Duna vízszintjeit. A referencia időszaknak tekintett 50-es, 60-as évekhez képest a Mosoni-Duna torkolatánál a kisvízszintek közel két métert süllyedtek, ez Győrnél a Rába torkolatánál pedig közel 70 centimétert jelent. A hajózás mára teljesen ellehetetlenült, a folyó alsó szakaszán a holtágak, mellékágak kiszáradtak, a vizes élőhelyek visszaszorultak, a győri városképet meghatározó vízpartok esztétikai értékükben jelentősen romlottak.

A Mosoni-Duna Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötőt érintő alsó két kilométeres szakaszán, a VI.B hajóút biztosítása miatt túlkotort meder feliszapolódása folyamatos, évente nagyságrendileg 50–70 ezer köbméter iszap rakódik le, amelynek eltávolítása tetemes fenntartási költséget jelent, amelyet az állam csak töredék részben tud finanszírozni.

A projektben a Mosoni-Duna torkolatát áthelyezik, és egy árvízkaput is építenek a kapcsolódó, kiegészítő beruházásrészekkel együtt. A KEHOP-támogatásból megvalósul beruházást hét pontban foglalták össze:

  1. Elsőrendű feladat a Duna vízszintsüllyedésének hatására lesüllyedt kis- és közepes vízszintek, valamint a Duna megtámasztó hatásának visszaállítása.

    A kis- és közepes vízszintek visszaállításával lehetővé válik
  2.  a vizes élőhelyek rehabilitációja,
  3. a jogszabályi hajózási lehetőség továbbra is biztosított lesz,
  4. a győri városkép javítása, valamint a
  5. „Mosoni-Duna és Lajta folyó térségi vízgazdálkodási rehabilitációja” és a „Szigetközi mentett oldali és hullámtéri vízpótló rendszer ökológiai célú továbbfejlesztése” tárgyú projektek céljainak maradéktalan teljesülése.

    A projekt további célkitűzése, eredménye:
  6. a Mosoni-Duna torkolatának áthelyezésével, és a torkolatáthelyezésbe kerülő műtárggyal a Duna árvizeinek részleges kizárása megtörténhet (árvízkapu funkció), valamint
  7. a műtárgy megépítésével a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő medencéssé válik.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek