Foci és légiközlekedés: nem a Qatar lesz a katari vb győztese?

iho/repülés   ·   2022.08.23. 09:00
a321

Gépek más társaságoktól, szűkíteni kell a hálózaton, ingajáratok a környező országokból. Typhoonok is vigyáznak a nagy esemény biztonságára.

Nem lesz diadalmenet – éreztette a helyzet már az IATA dohai konferenciája idején a Qatar Airways szókimondásáról ismert főnöke, bár ezesetben Akbar Al Baker nem mondta ki, amit pedig elég sokan gyanítanak, vagyis, hogy az ötcsillagos légicég – egyébként a világbajnokság hivatalos légi szállítója – lehet, hogy egyenesen veszteségeket szenved el a focivébé idején és következtében.

Az első hallásra meglepő kijelentés hátteréről most már elég határozott adatok is napvilágot láttak, amelyek egyben meg is magyarázzák a helyzetet. A Qatar papíron több, mint kétszáz utasszállítót üzemeltet, valójában ebből már le kell vonni az A380-as óriások közül kettőt, de ami még komolyabb veszteség, azokat az A350-eseket, amelyek burkolati (szerkezeti) problémái miatt a társaság kivont a flottájából, mint ismert, ezekről a gépekről most is zajlik az immár jogi útra terelt vita a gyártóval, a gépek pedig – parkolnak.

Persze a Qatar így is sok gépet üzemeltet, de ez nem elég ahhoz, hogy a világbajnokság fokozott utazási igényeinek megfeleljen a légitársaság. Ahhoz, hogy nagyon nagy probléma ne legyen, a november-decemberi vb idejére a cégnek új kapacitások után kell néznie, miközben át kell rendeznie a menetrendjét is ahhoz, hogy a világverseny speciális követelményeinek megfeleljen.

Utóbbi egyszerűen arról szól, hogy a Qatar szünetelteti a focivébé szempontjából „érdektelen” desztinációkra a jártokat annak érdekében, hogy azokból az országokból, amelyeknek ott vannak a válogatottjai, viszont sűrűbben és nagyobb kapacitással repüljön, hozza vigye a szurkolókat. A leálló hálózatrész okozza egyrészt a csökkenő bevételt, amit ezek szerint nem pótolhat teljes egészében a más vonalakon a sűrítés. A Qatar üzletpolitikája nagyon erősen alapít az afrikai forgalomra, márpedig a szüneteltetett járatok jelentős része épp ennek az amúgy sok profitot hozó hálózatnak a része.  

A gond az, hogy a sürítésnek is vannak korlátai. A Hamad International ugyan egy igen méretes modern repülőtér, de tekintettel a rengeteg más légitársaságra, amelyek szintén ide koncentrálnak sok-sok járatot, a résidőkből és a kapukhoz való hozzáférésből is át kellett a Qatarnak engednie elég jelentő részt, hogy tehát mások is repültethessék Dohába a szurkolóikat. A járatok pontos alakulásáról a légitársaság később ad ki előrejelzést, az biztos, hogy a Qatar mindeközben intenzíven épít a vele kapcsolatban álló légitársaságokra, illetve azokra, amelyekben részesedése van.

Tőlük remél további tartalékokat, mármint bevethető gépeket, elsősorban a Cathay Pacific részéről, amelyben csaknem tíz százalékos a tulajdonrésze. Másfelől a Qatar szervezi, hogy más légitársaságok ingajáratokkal segítsék a forgalmat. Ez úgy néz ki, hogy a flydubai, a Kuwait Airways, az Oman Air és a Saudia napi shuttle-szolgáltatást nyújt: a szurkoló nem Hamadra, hanem először valamelyik régióbeli reptérre érkezik, ahonnan ezek az ingajáratok vihetik majd Dubajból Kuvaitból, Ománból és Rijádból az utasokat Dohába úgy, hogy a meccs után vissza is viszik őket, ezzel tehermentesítve egyébként a főváros és vidéke kiterjedt, de nem korlátok nélküli szállodai kapacitását. Ezeket a shuttle járatokat a Hamad előtt szolgáló régi reptér fogadja és indítja majd.

Mindezzel együtt a Qatar számára kétségtelenül nagyon fontos marketingelőnyt jelent, hogy már ezekben a hetekben megkezdte a VB-re alapozó kampányát Nyugat-Európában és másfelé a nagyvilágban, természetesen különösen ott, ahol van miért szurkolni az ottani válogatottnak.

És még egy másik, ugyancsak fontos légi előkészület: a napokban vette át a katari légierő első, BAE Systems Eurofighter Typhoon harci gépét. A ceremónia az angliai Wartonban volt, a példányt később repülik át Katarba, amely eredetileg huszonnégy gépet kötött le, köztük tizennyolc együléseset. A Typhoonokat AESA radarokkal, Meteor levegő–levegő rakétákkal és precíziós csapásmérő eszközökkel szállítják, a rendeléshez tartozik még kilenc Hawk kétüléses kiképzőgép.

Természetesen nem ez az egy gép felügyeli majd a világbajnokság biztonságát: a légierő igen sokféle típust üzemeltet, köztük van a Dassault Mirage 2000 és a Rafale, hamarosan az Egyesült Államok felől is érkeznek új F-15QA harci gépek, nem kevesebb, mint harminckét példány. Van tehát bőven fedezet a levegőből a világesemény biztonságát garantálandó. Hírek szerint a katari Typhoonokat – november végéig nyolcat szállítanak le – brit pilóták repülik át és ők is őrjáratoznak majd ezekkel  a vb idején.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.