Fontos típus fontos állomása: kész az első sorozat-SkyCourier
Átadás már az idén, egypilótás ráhordás áruval és utasokkal is. A konténeres rakodás előnyei. 2100 repült tesztóra, még az idén átadás.
Még zajlik, igaz, igen ütemesen, a tesztprogram, de Wichitában már összerakták az első átadásra szánt példányt is a Textron újdonságából, az „új igáslóból”, a „Caravan felnagyított változatából”, ahogy időről időre a szaksajtó tálalja a Cessna-jövevényt. Kétségtelen, jogosak a megnevezések, az egyhajtóműves Caravan többezer példányban és sokféle változatban dolgozik az összes kontinensen, ha a Courier csak megközelíti az előd nyolcvanas évek óta tartó sikerét, már bőven megéri az anyacégnek.
Amint erről már korábban is írtunk, a koncepció: robusztus építés, olcsó és egyszerű üzemeltetés, de nagyobb sárkánnyal és két hajtóművel. Igaz, nem ez az a gép, amivel a Caravanhoz hasonlóan párszáz méteres őserdei hegytetőkön landolnának, és látnának el pápua falvakat.
SkyCourier inkább a modernebb környezet igényeivel számol, és az első nagy megrendelő, a FedEx elképzelései játszottak közre a tervezésben. Kisebb települések kisebb repülőtereit kell a nagy gyűjtőkkel feeder-hálózatba kapcsolnia, különös tekintettel az e-kereskedelem hatalmas felfutására. De a Courier a maga nagyobb és alján lapos kiképzésű törzse révén három szabvány LD3-as konténert is szállíthat, ami különösen egyszerű és gyors ki- és be-, sőt, átrakodást is lehetővé tesz, közvetlenül a SkyCourier és akár a FedEx legnagyobb áruszállítói – B777, MD-11, A300 és a többiek között.
Ugyanakkor ugyanúgy egypilótás, mint kisebbik testvére, ráadásul igen hamar átalakítható 19 személyes kis regionális utasszállítóvá, a karbantartás ugyancsak ügyesen elhelyezett szerelőnyílások révén lesz egyszerű, de az is előny, hogy miközben a törzs hátsó részén igen tágas teherajtót vágtak, elől a pilóta külön ajtón keresztül juthat a fülkébe.
A három tonna körüli hasznos teher tehát annyit jelent, hogy a FedEx megkapja a maga fontos átmeneti kapacitását a Caravanok és a következő kategóriát jelentő ATR-ek között. Az egyszerű szerkezet része a merev futó, a PT-6-os 1100 lóerős hajtóművek így is 370 kilométeres óránkénti utazósebességet garantálnak, viszonylag elfogadható fogyasztás és maximális terhelés mellett is 740 kilométeres hatótáv mellett, a rövidpályás üzemet pedig a negatívba állítható légcsavarok segítik.
Megbízható, minden ízében célszerűen összehozott repülőgép áll tehát szolgálatba, a gyártó szerint már valamikor idén a második félévben, vagyis kevesebb, mint két évvel az első repülése előtt, a Textron most elhangzott ígérete azt jelzi, hogy a tesztprogram, amelynek során három géppel eddig 2100 órát repültek, nem hozott kellemetlen meglepetéseket.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!