IAA: Intelligens teherautó a ZF-től

iho/közút   ·   2016.09.28. 18:45
400px_iaa_zf

Hatvanhatodszor ad otthont Hannover idén az IAA nemzetközi haszongépjármű-kiállításnak és –vásárnak. A szeptember 22-29. között zajló seregszemlére ötvenkét országból mintegy kétezer gyártó hozta el tehergépjárműveit, közösségi közlekedési eszközeit és alternatív meghajtású rendszereit. A friedrichshafeni ZF több innovatív megoldást is prezentált, például az Innovation Truck 2016 fantázianevű, intelligens koncepció-teherautót.

Az automatizált vezetési rendszerek által elért nagyobb biztonság és hatékonyság egyre inkább mobilitási trendnek számít a haszongépjármű-ágazatban. A ZF Hannoverben bemutatott járművével bizonyítja képességeit a biztonság és a hatékonyság területein. A balesetmentes közlekedéssel kecsegtető Vision Zero elképzelést maga elé tűzve a német cég azon dolgozik, hogy a jelenlegi segítő rendszereket még inkább a közúti gyakorlati felhasználásba ültesse át. A törekvés eredménye a Highway Driving Assist (HDA) elnevezésű, autópálya-segítő rendszer, mely segít a sávjában tartani a járművet, és az Evasive Maneuver Assist (EMA), melynek köszönhetően a haszongépjármű önállóan kerülheti ki az akadályokat és fékezhet. Utóbbi fejlesztésében a WABCO is közreműködött. A SafeRange automatikus manőverezőrendszer magasfokú hatékonyságot nyújt: az intelligens hálózati rendszerek segítségével az Innovation Truck 2016 önállóan, precízen és hatékonyan állhat be a rakodóhelyre, igény esetén ráadásul zéró emisszió mellett. A széleskörűen kidolgozott segítőrendszereknek köszönhetően a modern haszongépjárművek már jelenleg is magas biztonsági szintet nyújtanak. A ZF koncepciójárműve viszont az aktív segítő rendszerek új szintjét hozta el: az EMA és a HDA minden eddiginél hatékonyabban segíthet a balesetmegelőzésben, a SafeRange pedig a ZF önálló vezetéssegítő rendszereinek összekapcsolásával a rakodóterminálnál növeli a hatékonyságot. A SafeRange egyesíti a ZF szenzoros technológiában, vezérlőelektronikában és mechatronikai rendszerekben szerzett tudását, mely által az Innovation Truck 2016 lényegében lát, gondolkodik és cselekszik.

A ZF Innovation Truck 2016 elnevezésű járműve intelligens érzékelőrendszerei együttműkődésének köszönhetően számos baleset-elhárító funkcióval rendelkezik, továbbá a beparkolást is képes önállóan és környezetkímélő módon végrehajtani (fotó: IAA)

EMA: előzzük meg a balesetet!

Egy autópályán előforduló dugóban a legnagyobb veszély a járműsor végén keletkezik. Ha a sofőr ezt nem veszi észre időben, a hiba végzetes is lehet. Az Innovation Truck egyedi EMA-rendszere viszont reagál az ilyen helyzetekben: a segítő funkció felismeri, hogy a vezető által kezdeményezett fékezés elég-e ahhoz, hogy a jármű ne ütközzön bele semmibe, vagy beavatkozzon az úgynevezett fejlett vészfékezés. Utóbbi esetben az EMA a sofőr kormánymozdulatára magától irányítja a teherautót a kívánt szabad sávba vagy a leállósávba. A WABCO-val együtt 2016 elején kifejlesztett rendszer folyamatosan elemzi a kamerákból és lézeres szenzorokból érkező információkat, majd működésbe hozza a ReAX nevű aktív elektromos szervókormányzást és az üzemi fékeket. A rendszer egy többfázisú figyelmeztető sorozattal jelez a sofőrnek, aki bármikor felülbírálhatja azt.

HDA: mindig a megfelelő sávban

Az autópályán történő vezetést segíteni hivatott HDA a saját sávjában tartja a járművet, így hatékony segítség lehet a sofőrök számára a gyakran komoly következményekkel járó figyelemhiány vagy pár másodperces elalvás során. A rendszer ráadásul nemcsak a félpótkocsi akaraton kívüli sávelhagyásáról figyelmezteti a sofőrt, hanem aktívan és önállóan tartja a nyerges vontatót is a sávban. Ezzel egyidejűleg bármilyen sebességnél automatikusan biztonságos távolságot is tart az előtte közlekedő járművektől.

Maximális hatékonyság a termináloknál is

A rendszerek és funkciók hálózatokba kapcsolása és automatizálása számottevő mértékben növeli a munkafolyamatok hatékonyságát és biztonságát a kamiontermináloknál és közlekedési csomópontoknál. A mozgások során bekövetkező koccanások költséges károkkal és kieséssel járhatnak, továbbá a be- és kirakodási időket is növelik. Az Innovation Truck 2016 viszont egy új megközelítést alkalmaz: a rendszer „szemeinek” és agyának nem kell feltétlenül a járműben lenni ahhoz, hogy az elektromos hajtású mechatronikai rendszerek automatikusan aktiválódjanak. Ennek érdekében az automatikus SafeRange-hez a ZF a tehergépjárművet bekötötte a kamionterminál hálózatába. Az irányítandó jármű pótkocsijának mindössze egy azonosító eszközzel kell rendelkeznie ahhoz, hogy a rakodóhely rögzített kamerái felismerjék, a terminálban található számítógép pedig kiszámítja a pályát, majd az adatokat wifin keresztül elküldi a járműben található ZF Openmatics telematikai rendszernek. Ekkor lép közbe a tehergépkocsi irányítórendszere, ami az aktív elektronikus kormányszervót, a ReAX-et, valamint TraXon Hybrid automatikus sebességváltót használva villamos üzemben, emissziómentesen parkolja be a teherautót a kívánt rakodóhelyre. A mozgást egy táblagép segítségével a vezetőfülkén kívülről is meg lehet valósítani.

ZF: a biztonságtechnológia élvonalában

Az erőátviteli- és futóműtechnika, valamint aktív és passzív biztonságtechnika területén világelső ZF 2015 májusában vásárolta fel a TRW Automotive-ot, amit aztán aktív és passzív biztonságtechnológiai részlegként integrált a vállalati rendszerbe. A világszerte, negyven ország 230 pontján körülbelül 135 ezer dolgozót foglalkoztató vállalategyüttes 2015-ben 29,2 millió euró árbevételt könyvelhetett el. A világ egyik legnagyobb autóipari beszállítójának számító ZF bevételének körülbelül öt százalékát (2015-ben 1,4 milliárd eurót) fordítja kutatásra és fejlesztésre, az innovatív technológiák tervezése és kivitelezése pedig biztosítja a folyamatos sikereket.

WABCO: telematika minden szinten

A közel százötven éve alapított, brüsszeli székhelyű WABCO világelső a haszongépjárművek biztonságát, hatékonyságát, valamint az azok közötti összeköttetést javító technológiák és szolgáltatások nyújtásában. A vállalat folyamatos úttörője a fejlett vezetéstámogatási, fékezési, menetstabilizálási, felfüggesztési rendszerek, valamint az automatikus erőátvitel és az aerodinamika területén megjelenő áttörő innovációknak. A fuvarozási ágazat partnereként, az autonóm vezetés felé törekedve a WABCO egyedülálló telematikával kapcsol össze teherautókat, pótkocsikat, sofőröket, árut és flottairányítókat, fejlett flottakezelést és mobil megoldásokat biztosítva. A harminckilenc országban tizenkétezer embert alkalmazó WABCO 2015-ben 2,6 milliárd dollár árbevételt ért el.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közút Automobil

Márpedig a karaván halad

iho.hu   ·   2024.07.14. 08:00

Kimagasló mértékben és minőségben bővül a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gyűjteménye. A múzeum legújabb műtárgyai közé tartozik egy ritka Warszawa vágánygépkocsi, egy Pink Floyd különkiadású Volkswagen Golf III-as, egy Ikarus 405-ös és egy Ikarus 260 CNG-autóbusz.