Ismét szárnyal a SAS

iho/repülés   ·   2011.09.22. 14:00
sas_cimkep

A SAS (Scandinavian Airlines System) légitársaság elnök-vezérigazgatója, Rickard Gustafson bejelentette, hogy a „4Excellence” elnevezésű új szerkezetátalakítási stratégia keretében 2015-ig évente 3-5 százalékkal csökkentik a költségeket, és újra nyereségessé teszik a cégcsoportot. A SAS az idei második üzleti negyedévében már 729 millió koronás (114 millió dolláros) adózás előtti nyereséget ért el, miközben a légitársasági cégcsoportnak az előző üzleti év azonos időszakában még 600 millió koronás vesztesége volt. 2008 óta 23 százalékkal sikerült csökkenteni a költségeket, így a mostani eredmény részben a korábban bevezetett takarékossági intézkedéseknek köszönhető.

A TTG hírlevele emlékeztet arra, hogy az elmúlt évtizedben a három skandináv állam többségi tulajdonában lévő légitársaság jelentős piacvesztést volt kénytelen elszenvedni, s többször is csak pótlólagos tőkeemeléssel tudták megmenteni a csődtől (de az unió nem emelt ez ellen kifogást, mivel a cég tőzsdén jegyzett, ezért az állami mentőcsomagok mindig nyílt részvényvásárlás útján érkeztek).

A SAS tavaly szeptemberben 28,3 millió dollárért átadta a tallini Estonian Air légitársaságban meglévő, 49 százalékos tulajdonrészét az észt kormánynak, mely ezzel megszerezte az Estonian részvényeinek 90 százalékát. A fennmaradó 10 százalékot megtartotta, miközben ő maradt az észt fuvarozó legnagyobb hitelezője. A tartozások lejártának határideje 2014, s eddig az ideig az észtek megvásárolhatják a maradék 10 százalékot, ellenkező esetben viszont a SAS a részvényeket a szabadpiacon is értékesítheti. A norvég kormány idén áprilisban kért engedélyt arra a törvényhozástól, hogy eladhassa a SAS légitársaságban lévő 14,29 százalékos részesedését. (Svédországnak, Norvégiának és Dániának összesen 50 százalékos tulajdonhányada van a cégben.) Elemzők szerint a vállalat felvásárlására a legnagyobb esélye a német Lufthansának lehet, mivel a SAS egyébként is a Star Alliance tagja.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.