Izrael az M–346-ost választotta?

iho/repülés   ·   2012.01.19. 09:00
nyito

Izraeli sajtóértesülések szerint az ország katonai vezetése Olaszországból rendelné meg az új, kiképző és könnyű támadó repülőgépet. Az Izraeli Űr- és Légvédelmi Erők hadrendjébe így az Alenia Aermacchi M–346-os típus kerülhet, nyugdíjba küldve az öreg, háborús veterán Douglas A–4N Skyhawk könnyű támadógépek utolsó, még oktatásra használt példányait. Ha az információ igaz, akkor ez komolyan befolyásolhatja az izraeli–dél-koreai kapcsolatokat, hiszen Szöul óriási energiákat fektetett be arra, hogy az arab országok által szorongatott Izrael a KAI T–50 Golden Eagle-t válassza. A két ország között egyre gyümölcsözőbb védelmi kapcsolat alakult ki. Dél-Korea körülbelül évi 280 millió dollárért vásárol izraeli fegyvereket, rendszereket.

A KAI T–50-es vonalaiban semmi hiba nincs <br>(fotó: bemil.chosun.com)

A várakozások szerint a védelmi tárca heteken belül hivatalos döntést fog hozni azon a tenderen, amelyen – Lengyelországhoz hasonlóan – a fenti két típus verseng egymással a megrendelésért. Az üzlet becsült értéke eléri az egymilliárd dollárt. Az új típus veszi majd át a 2008 októberében elsősorban az üzemeltetési költségek és nehézségek miatt fokozatos kivonásra ítélt A–4N-ek helyét: a pilóták a kiképzési program során repült első harci repülőgépének szerepét.

2011 decemberében a dél-koreai védelmi ügynökség, a Defense Procurement Agency vezetője és a Korea Aerospace Industries (KAI) elnöke Izraelbe látogatott, ahol az izraeli védelmi tárca magas rangú tisztviselőivel találkoztak. A látogatás nem volt véletlen: a koreai fél szerint Izrael már ekkor döntött az olasz típus mellett, míg ezt a zsidó állam tagadta. A mostani értesüléseket sem kívánta kommentálni sem a kormány, sem a légierő képviselője.

A KAI-t a vereség esetén talán vigasztalja majd a hazai piac: a szöuli védelmi tárca 20 darabot rendelt a kétüléses kiképzőgép, a T–50-es együléses, csapásmérő feladatokra optimalizált könnyűvadász változatából, 600 millió dollárért. Az FA–50-esek 2013–14 között állnak majd hadrendbe a Dél-koreai Légierőben. A koreai tervek szerint ennél jóval több gépre, 60–150 FA–50-esre lesz majd ahhoz szükség, hogy az országban hadrendben tartott, több mint 150 darab Northrop F–5E Tiger II-es vadászbombázót felváltsák.

Mellettem az utódom: dél-koreai F–5E-k és egy A–50-es kötelékben <br>(fotó: aereo.jor.br)

Az FA–50-es fejlett besugárzásjelző és elektronikai önvédelmi rendszerrel, éjjellátó szemüveggel és annak használatára optimalizált pilótafülkével, Link 16-os kommunikációs és adatátviteli rendszerrel, és nem utolsósorban 4500 kilogrammos fegyverterheléssel rendelkezik. A gép alkalmas precíziós, irányított fegyverek használatára is, így a Boeing JDAM bombarendszerére vagy a Textron CBU–97 irányított bombakazetták használatára. A gép radarrendszerének leszállításáért Northrop Grumman és a Raytheon versenyez, mindketten már aktív, elektronikus fázisvezérelt fedélzeti radarrendszerekkel.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

Tükröm, tükröm!

iho/repülés   ·   2024.04.16. 16:00

Micsoda ötlet! A koreai fapados Jin Air tükröket szereltetett a fedélzeti poggyásztartókba. Nem kell már az ülésen tipródni, hogy kiderüljön, van-e még hely a csomagunknak.