Jindřichův Hradec kölcsönt folyósít a Gepard Expressnek, hogy az újra megnyithassa a helyi keskenynyomtávú vasutat

A település önkormányzata húszmillió koronát tesz fel a projekt sikerére, annyira bíznak a városi elöljárók a közlekedési vállalkozás koncepciójának sikerében.
Jindřichův Hradec továbbra is eltökélt, és minden tőle telhető segítséget megad ahhoz, hogy a Gepard Express birtokon belülre kerülhessen a csődbe ment Jindřichův Hradec-i keskeny nyomközű vasúton (Jindřichohradecké místní dráhy, JHMD). A városi tanács ugyanis jóváhagyott egy húsz millió koronás kölcsönt a vállalatnak, úgyis, mint a teljes tranzakció finanszírozásának kirakósdijában az utolsó pénzügyi elemet.
A Gepard Expressnek augusztus végéig 83 millió koronát kell kifizetnie a vasutak megszerzéséért – gyakorlatilag a korábbi működést pénzelő 140 hitelezőnek, köztük a Raiffeisennek –, ennyit ajánlott ugyanis a vasútüzem vagyonára kiírt versenytárgyaláson a JHMD-ért. Ez azonban nem aprópénz (körülbelül egymilliárd háromszázötven-millió forintnak megfelelő összeg), és az egyébként roppant kreatív cégtulajdonos, Albert Fikáček „apránként” szedegeti össze a vételárat; a közelmúltban például megvált az autóbuszos üzletágtól, azaz a cél érdekében eladta a Brünnből a bécsi és a prágai repülőtérre induló buszjáratát a RegioJetnek.
Az anyagilag tönkrement JHMD-n, Jindřichův Hradec és az északi, obrataň-i vonalszakaszon fekvő Kamenice nad Lipou között 2022. október 2-án ment el az utolsó vonat. Az utóbbi hónapokban a Gepard a csődgondnok beleegyezésével igyekszik üzemképes állapotba hozni a vasutat, többek között önkéntesek hétvégi műszakjainak megszervezésével.
Michal Kozár, a dél-csehországi város polgármestere bizakodó; mint azt a zdopravy.cz-nek elmondta, értelmes projekt megvalósítására adták voksukat, ráadásul Albert Fikáček szenvedélyesen hisz az ügyben, és meggyőzte őket arról, hogy sikerül újra elindítani a vonatokat a helyi vasúton. A kölcsön egyébként négy hónapra szól, és addig nem fog hiányozni Jindřichův Hradec költségvetéséből. A kifizetést a tanácsnak augusztus 27-én kell kezdeményeznie, a város Jindřichův Hradecben, Jarošov nad Nežárkouban, Kamenice nad Lipouban és Lovětínben kapott ingatlanokat fedezetként. Ezek értéke egy szakértői vélemény szerint 43 millió korona.
Tegyük fel, minden egyezik, és a Gepard Express az elképzelések szerint halad a teendőkkel – ez esetben a boszniai nyomtávú JHMD-n háromévnyi szünetet követően az első vonat a szeptember 19–21-i hétvégén, az Obrataňka fesztivál keretében fog felkerekedni: szombaton reggel indul Kamenice nad Lipouba, ahonnan vasárnap érkezik vissza. A vonatot várhatóan két T 47.0 sorozatú mozdony továbbítja majd, és utánuk kötnek mindent, „co bude mít revizi”, azaz „ami felújításra szorul”.
Érdekesség: Fikáček – ő az, aki a legelképesztőbb és a legirigyeltebb európai különvonatozósdit, a VlakFestet is működteti; képzeljenek el egy vonatot, amiről nem tudják amikor felszállnak rá, hová is megy egyáltalán (van erről egy hírünk a friss Indóházban) – amnesztiát hirdetett, azaz büntetlenül vissza lehet szolgáltatni azokat a mozdony-, kocsi- és információs táblákat, viszonylatjelzőket, kisebb nagyobb, a vasúthívek birtokában kegytárgynak minősülő eszközt, alkatrészt, berendezést, mindent, amit a hosszú üzemszünet idején a vasútüzemből illetéktelenek eltulajdonítottak. A becsületes „megtalálók” jutalma: lelkiismeretfurdalásuk okafogyottá válik, és jól érezhetik magukat a vonatokon.
(Nyitóképünkön: T 47.021 indul vonatával a keleti/déli szárnyvonalon Nová Bystřice felé. Fotó: wikimedia)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!