Keresik az A-10-es utódját: egy verzió maga a Varacskos!

iho   ·   2016.04.08. 13:45
cim_a10

Már megint a Warthogról vitáznak...

Már többször beszámoltunk egy izgalmas, különleges harci gép hányattatott sorsáról: a világ egyik legrondábbnak kikiáltott, de kétségkívül egyik legsikeresebb típusa, az A-10 Varacskos Disznó mostanra már befejezte volna a pályafutását az amerikai légierőnél, ha ez az amerikai légierőn múlt volna egyedül. A tavaly Magyarországon is többször megfordult „tankgyilkos” a leghatékonyabb megoldás a földi csapatok közeli támogatására (CAS, Close Air Support), de a típus felett kétségkívül eljárt az idő, a kivonás terve azonban éppúgy hatalmas felzúdulást keltett a katonai repüléssel foglalkozók berkeiben, mint az amerikai törvényhozásban.

Az Iszlám Állam elleni harc során ismét kiderült (ami Iraktól Bosznián át Afganisztánig már korábbi frontokon is), hogy noha kétségtelen, hogy a gép nagyon nem multifunkcionális, abban a szerepkörben viszont különlegesek a képességei, amelyben használják, úgyhogy a típus 2022-ig kapott kegyelmet a légierő vezetésétől. Ugyanakkor Mike Holmes altábornagy, a légierő helyettes vezérkari főnöke újságíróknak bejelentette, új fejezetet nyitnak a CAS beszerzés ügyében, most készül a követelményeket összegző dokumentum, amelynek arra kell válaszolnia, milyen lesz a következő légitámogató repülőgép. Az alternatívák pedig: egy új A-X néven emlegetett típus fejlesztése, más jelenlegi típusok alkalmassá tétele a feladatra, vagy – ismét ez is megfontolás tárgya tehát – meghosszabbítani a Varacskosok életét.

Kisebb támadó feladatokra A-29-es néven használatos a Super Tucano

A főtiszt nyilatkozata további érdekes részletekkel is szolgál. A jelenlegi alternatív típusok ugyanis meglepően számosak lehetnek, úgymint: a kiképzésre az Embraer/Sierra Nevada A-29 Super Tucano, illetve a Beechcraft AT-6 Wolverine: ezek elsősorban kiképzésre, másodsorban korlátozott földi támadó képességekre is felkészített kétüléses légcsavaros-gázturbinás gépek. De Holmes említette az olasz (orosz partnerekkel fejlesztett, a Jak-130-assal megegyező sárkányszerkezetű) sugárhajtású kiképző gépet, a Finmeccanica M-346-ost is.

Ugyancsak szóba hozta az altábornagy azt a Skorpió becenevű kétülésest, amely a Textron védnöksége alatt készül, 2013-ban repült először, és amit mint olcsó harci gépet reklámoznak, nemcsak azért, mert valóban kisebb és könnyebb, és persze tényleg olcsóbb, mint a mostani negyedik generációs multirole típusok (igaz csak szubszonikus tartományban repül, de ez CAS szerepkörben nem nagy baj), hanem a fenntartása is nagyságrenddel kevesebb pénzbe kerül. Végül szóba kerülhet két fontos projekt összeolvasztása, vagyis hogy az a sugárhajtású kiképzőgép legyen egyben a közeli támogatásra alkalmas és felkészített típus (az egyik esélyes a koreai T-50), amelyet most tendereztetnek az ősöreg T-38-asok leváltására.

A Scorpion, a csinos kis harci gép sokfelé bemutatkozott már, de eddig még senki nem rendelt belőle

Az egész történetnek ugyanakkor van egy érdekes háttéradaléka. A tengerészgyalogságnál már hivatalosan is szolgálatba állt többfeladatú, ötödik generációs, tehát alacsony észlelhetőségű és szupermanőverező F-35-öst mindvégig úgy emlegették és kezelték, mint ami három jelenlegi alapgép funkcióját veszi át: a légierő F-16-osáét, a haditengerészet F/A-18-asét – és az A-10-esét. Kétségtelen, a fejlesztés továbbra is erről szól, sőt, 2018-ban vagy 2019-ben tervezik az összehasonlító teszteket ebben a szerepkörben az A-10-essel. Hogy most mégis az A-10-es utódját keresik, arra utal, a katonai tervezők most már túl költségesnek tartják, hogy a sokmilliárdért fejlesztett, elsősorban a hálózati hadviselésben jeleskedő platform rendszeresen járőrözzön kis magasságban a földi csapatok támogatására.

Még egy érdekes szempont: amikor a légierő még rövid úton kiselejtezte volna a Warthogokat, adódott az ötlet, hogy a gépeket ahelyett, hogy szétbontanák, adják el külföldi vevőknek, hiszen ráadásul 140 példányt már ki is vontak a hadrendből, és ezek egy része a száraz sivatagi telepeken várja sorsa beteljesedését, de egy részük még tökéletes állapotban lekonzerválva.

Arizonában őrzött, gondosan lekonzervált Warthogok: mégis szükség lesz rájuk?

A jelenlegi aszimmetrikus konfliktusok korában a gépre sok helyén a világban szükség lenne, noha a fenntartása, üzemeltetése költségei nem túl alacsonyak. Az amerikai légierő vezetése azonban kereken megtiltotta, hogy áruba bocsássák. Ami azért valahol megintcsak indirekt bizonyítéka annak, hogy mennyire jó gép, hatékony eszköz a ronda öreg Varacskos Disznó.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.