Kiszűrik az e-matrica nélkül közlekedőket a díjköteles utakon
Börzsei Tibor vezérigazgató a társaság csütörtöki budapesti sajtóbeszélgetésén elmondta: tavaly is jelentősen nőtt a díjköteles utakon bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma. A NÚSZ tavaly 303 millió esetben ellenőrizte az érvényes e-matricák meglétét a díjköteles úthálózaton, míg 2015-ben 208 millió, 2014-ben pedig még csak 133 millió alkalommal történt ilyen ellenőrzés. Érvényes jogosultság nélküli úthasználatért tavaly 731 ezren kaptak büntetést, negyvenkét százalékkal többen, mint egy évvel korábban. A befizetett pótdíjak összege csaknem 5,8 milliárd forint volt tavaly, ez tizenhárom százalékkal haladta meg az előző évit, és több mint kétszerese volt a 2014-es 2,6 milliárd forintnak. Börzsei Tibor hangsúlyozta: a bliccelések aránya kissé csökkent, ugyanakkor a díjköteles utak forgalma erősödött és az ellenőrzések hatékonysága javult, emiatt emelkedett a büntetések száma. Az adatok szerint a bliccelők mintegy fele egyáltalán nem vesz matricát.
Gyakori hiba, hogy az autósok későn, már a díjköteles útra való felhajtás után váltják meg a jogosultságot, a bliccelők huszonegy százalékát emiatt büntették meg, ettől a jogszabály szerint ilyen esetben nem tudnak eltekinteni. A pótdíjas eljárásoknak huszonkilenc százalékban egyéb oka van, például a rendszám elírása. Ezeknek az eseteknek egy részénél lehetőség van korrekcióra és a büntetés elengedésére - hívta fel a figyelmet a NÚSZ vezérigazgatója. Szintén gyakori tévedés, hogy az e-matricát vásárlók nem a megfelelő járműkategóriára váltanak jogosultságot, bár tavaly már kevesebben követték el ezt a hibát az előző évhez képest. Míg 2015-ben még százhatvannégyezer ilyen esetet regisztráltak, addig tavaly már alig százháromezret, így a kategóriatévesztők aránya a pótdíjas eljárások számához viszonyítva harminckettőről tizennégy százalékra csökkent.
A legtöbb pótdíjas eljárás az M1 és az M7 autópályához köthető, a lista harmadik helyén áll az M0 autóút. Ugyanakkor ha a pótdíjas eljárások számát az adott útszakasz hosszához viszonyítják, akkor magasan az M0 vezet, itt van a legtöbb bliccelő. A kiugróan magas arány hátterében részben az áll, hogy az M0 autóúton az autósok korábban nem számíthattak folyamatos ellenőrzésre, míg 2016 elején két új fix ellenőrzési pontot helyeztek üzembe. A körgyűrű az M5 és az M4, valamint az M3 és a Megyeri híd között csak e-matricával használható.
Börzsei Tibor hangsúlyozta: a NÚSZ célja nem a büntetés, hanem az, hogy minél többen használják a jobb szolgáltatást nyújtó magasabb rendű utakat és fizessék meg ezek díját. Tavaly mintegy tizenhárommillió e-matricát értékesítettek, amiből körülbelül hatvanmilliárd forint folyt be. Veres István, a NÚSZ díjellenőrzési igazgatója elmondta: a száztíz fix pontból hatvanegy végzi a személygépkocsik e-matricájának ellenőrzését, illetve negyvenöt mobil járművel ellenőriznek az ország kétezer-hatszáz kilométernyi fizetős útszakaszain; az ellenőrzési rendszer technológiáját folyamatosan fejlesztik.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!