Kitiltják a négyhajtóműveseket Tel Avivból, lépés az A380 ellen?

iho/repülés   ·   2022.09.06. 12:00
P1310068

Az El Al már kivonta a Jumbóit az  utasforgalomból, az Emirates akart volna kapacitást növelni a Ben Gurion felé. Viszont váltani kell a cargo-forgalomban.

Környezetvédelem, zajvédelem, fenntarthatóság: ezek az indokok szerepelnek az izraeli repülőtéri hatóság (Israel Airports Authority, IAA) közleményében indokként az első hallásra meglepő intézkedésre. A rendelkezés jövő március 31-én lép életbe, és kifejezetten Tel Aviv Ben Gurion repülőterére vonatkoztatható, vannak ugyan más polgári légikikötők Izraelben, de ezeken egyáltalán nem várható négyhajtóműves forgalom.

Amikor még az El Al is repülte a 747-eseket, olykor Budapestre isMint ahogy négyhajtóműves utasszállító most sem repül menetrend szerint külföldről sem Tel Avivba, sem máshová az országban. A szóba jöhető, most is használatos típusok: a Boeing 747, az A380 és a ma már kis számban használt A340. Ezeknek a típusoknak előzetesen megkért és megadott különleges engedélyhez kötik majd a berepülését Ben Gurionra, érdekes mód a kommentárok többsége ebben az összefüggésben az amerikai légierő VC-25-öseit említette, vagyis azokat a 747-eseket, amelyek fedélzetén az amerikai elnök és kísérete utazik hosszabb távokon. Ugyancsak kivétel a kormánygépeken túl, ha egy négyhajtóműves netán kényszerhelyzetet jelentene és ezért kell itt leszállnia.

Viszont: számosan veszik biztosra, hogy a kétségkívül létező környezeti-szennyezési szempontokon túl az intézkedés igazából – utasforgalomról beszélünk – egy légitársaság és egy típus ellen lett kigondolva, ez pedig az Emirates és az A380. A társaság nemrég indította be közvetlen járatait Dubaj és Tel Aviv között, egyelőre Boeing 777-esekkel, de már bejelentették a terveket az esetleges típusváltásra, a nagy befogadóképességű kétszintes Airbus-óriások beállítására ezen a vonalon – nos lehet, hogy Izrael a maga nemzeti légitársasága üzleti érdekei mentén igyekszik megakadályozni a konkurencia kapacitásának ugrásszerű növekedését, miközben az El Al már csak 777-eseket és 787-eseket használ hosszú járatokra, és kisorolta a maga 747-400-asait a flottából. Más, főképp amerikai légitársaságok sem használják a négyhajtóműves típust, például a Delta, amely korábban ilyennel repülte az izraeli vonalat.

At egyetlen négyhajtóműves utasszállító, ami tervek szerint Tel Avivba járt volna

Van azonban egy másik terület, amelyet komolyan érint majd az új szabály, ez pedig a légi teherszállítás. Ezügyben ellentmondanak az adatok, de az El Al Cargo néhány 747-est még mindig használ, persze lehetséges, hogy épp azért kell viszonylag hosszú időt hagyni az intézkedés életbe léptetéséig, mert addigra az izraeliek is nyugdíjba küldik ezeket a gépeket, ugyanakkor elég sok repül a típusból árusgépként Tel Avivba, ezek a cargo-társaságok is váltásra kényszerülnek tavaszig.

Van még egy érdekes kérdés: a Ben Gurion egy – az utastermináltól messzebbre eső – forgalmi előterén, legalábbis a korábbi időszakban, sűrűn feltűntek az izraeli légierő C-130-asai. A híradásokból nem derül ki, hogy a négyhajtóművesek tiltása kiterjed-e a négyhajtóműves légcsavaros-gázturbinás gépekre is, mint a Herculesek. Igaz, látható, hogy a katonák is modernizálnak: az eddig használt, Boeing 707-esre alapozott tankerflottát KC-46-osokkal váltják fel.

Az új tanker is kéthajtóműves lesz: KC-46

Ezek a gépek harminc százalékkal több kerozint vihetnek szomjas harci gépek itatására, harminc százalékkal kisebb saját fogyasztás mellett, és rendelkeznek azzal a tulajdonsággal, hogy az egyik gép képes lesz a másik hasonló tanker feltöltésére is: ez pedig komoly taktikai előnyt jelenthet egy hosszú bevetés esetén. Két hajtóművel persze.  

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek